שמות מסחריים
קולירצין Coliracin
המומחים של Infomed מסבירים:
מאת: מערכת אינפומד
קוליסטין סולפומטאט (או בשמה האחר: קוליסטימטאט) הינה תרופה אנטיביוטית המשתייכת למשפחת הפולימיקסינים, המשמשת לטיפול בזיהומים הנגרמים על-ידי מגוון חיידקים מסוג גראם שלילי. בהם זיהומים במערכת השתן, כגון: דלקת אגן הכליה (פיאליטיס) ודלקת השופכה. כמו כן היא משמשת לטיפול בפצעים או בכוויות ולטיפול בזיהומים בקרב חולי ציסטיק פיברוזיס (דוגמת אלח דם) הנגרמים על-ידי החיידק Pseudomonas aeruginosa. במהלך הטיפול ייתכנו הפרעות נוירולוגיות זמניות כגון: תחושת נימול או עיקצוץ בגפיים, גרד, סחרחורת ודיבור איטי. כמו כן, קוליסטין סולפומטאט עשויה לפגוע בתפקודי הכליות על כן יש לנטר תפקוד הכליות בקפידה.
מידע על התרופה
אופן נטילת התרופה
תמיסה להזרקה תוך-ורידית או תוך-שרירית.תדירות וזמן נטילה
3 פעמים ביום, כל 8 שעות. משך הטיפול המומלץ הוא מינימום 5 ימים.טווח המינון
המינון היומי המומלץ לילדים ומבוגרים עד משקל של 60 ק"ג: 50000 יחידות עבור כל ק"ג משקל גוף, בחלוקה ל-3 מנות. המינון היומי המומלץ לילדים ומבוגרים מעל משקל של 60 ק"ג: 6 מיליון יחידות, בחלוקה ל-3 מנות.תחילת ההשפעה
הזרקה (בולוס) תוך-ורידית: תינתן בצורה איטית במשך 3-5 דקות, כל 8 שעות. עירוי תוך-ורידי: ניתן לאורך 6 שעות.משך ההשפעה
הזרקה (בולוס) תוך-ורידית: תינתן בצורה איטית במשך 3-5 דקות, כל 8 שעות. עירוי תוך-ורידי: ניתן לאורך 6 שעות.מנה שנשכחה
לא סביר שיקרה כיוון שהטיפול ניתן בבית החולים על-ידי צוות רפואי מיומן.הפסקת התרופה
הפסקת הטיפול תיעשה בהוראת הרופא המטפל. משך הטיפול המינימלי המומלץ הוא 5 ימים.מינון עודף
במקרה של מינון עודף תיתכן פגיעה בתפקוד הכליות, חולשת שרירים ודום נשימה (אפניאה). יש לפנות לקבלת עזרה רפואית.אזהרות
תזונה
אין הגבלות.אלכוהול
אין בעיות מיוחדות, אך אלכוהול עשוי להחמיר את המחלה עבורה ניתנת תרופה זו.נהיגה
לא רלבנטי.הריון
במבחנים בבע"ח נראו תופעות לא רצויות אך לא נבדקה ההשפעה בקרב נשים בהריון, השימוש לא מומלץ. יש לשקול תועלת מול סיכון. (C)הנקה
התרופה עוברת לחלב אם, אך במינונים רגילים לא סביר שתהיינה לה השפעות שליליות על התינוק.קשישים
סבירות גבוהה יותר לתופעות לוואי. ייתכן שיהיה צורך בהפחתת המינון.דווח לרופא במקרה של
- אלרגיה
- תפקוד כליתי לקוי
- חולשת שרירים
- אסתמה
סיכון ממנת יתר
בינוניסיכון מפיתוח תלות
נמוךתופעות לוואי
תופעות הלוואי כוללות: שיעול, קשיי נשימה, נימול או עיקצוץ בגפיים, גרד, חום, סחרחורת, רעד והליכה לא יציבה, ראייה מטושטשת, דיבור איטי, בלבול, קומה, פרכוסים ופסיכוזה.פרטי תגובה עם תרופות אחרות
[פולימיקסין B סולפאט, נאומיצין]: תרופות אלו מפריעות לפעילותה התקינה של קוליסטין סולפומטאט. יש להימנע ממתן משולב זה. [אמינוגליקוזידים, אמפותריצין B, פולימיקסין B סולפאט, ונקומיצין]: מתן משולב של תרופות אלו עם קוליסטין סולפומטאט מגביר את הסיכון לרעילות נוירולוגית ולפגיעה כלייתית. יש להימנע ממתן משולב זה. [גלולות למניעת הריון]: קוליסטין סולפומטאט עשויה להפחית את יעילותן של הגלולות למניעת הריון. מומלץ להשתמש באמצעי מניעה מכני במהלך הטיפול בתרופה וכ-7 ימים לאחר סיום הטיפול.השפעת שימוש ממושך
כתוצאה משימוש ממושך ייתכן "זיהום על" בחיידק עמיד לתרופה או בפטריה. כמו כן, במהלך הטיפול יש לנטר בקפידה את תפקודי הכליות.
יש לרשום תרופות רק על פי ההתוויות של משרד הבריאות
המידע נלקח בין היתר מעלונים רפואיים ובכל מקרה אינו מחליף התייעצות עם רופא
המומחים שלנו לנפרולוגיה וריאות
נפרולוגיה
ד"ר יובל הורביץ
קראו עליי עוד5 ( 220 חוות דעת )
"האמת כל מה שאני אכתוב זה לא מספיק אני בת 73 ועוד לא נתקלתי ברופא קמו דר" יובל הנכבד יחס אכפתיות מקצועי עם נשמה טובה תודה לאומית על הבחירה של רופא מקסים מכל הבחינות 🙏👍"
נפרולוגיה
ד"ר יבגני פרבר
קראו עליי עוד5.0 ( 148 חוות דעת )
"יצאתי כל כך רגועה,כל כך מבינה, אדם עם המון סבלנות, רגישות,נחמדות, ענה על כל שאלה הסביר עם המון הבנה , נשארתי עם ביטחון שתמיד אוכל לפנות אליו ושתמיד אקבל יחס מידי."
המומחים של Infomed ממליצים לקרוא:
תרופות קשורות
-
קטוטיפן
-
ונקומיצין
-
קלריתרומיצין
-
אוקסולאמין
-
גואיפנזין
שאלות מתוך פורום נפרולוגיה ויתר לחץ דם (מחלות כליה, מחלת כליות כרונית, אי ספיקת כליות ודיאליזה, לחץ דם גבוה)
בניהול ד"ר יובל הורביץ
קצף בשתן אדי 05/05/2025 | 08:26אני בן 41, לאחרונה שמתי לב שיש לי קצף בשתן. ביצעתי בדיקות דם לאחרונה נמצא קריאטינין 1. ובבדיקת שתן נמצא שהכל תקין חוץ מחלבון 1+, SG גבוה האם זה אומר שיש לי מחלת כליה?הוסף תגובה
פתח בחלון חדש
תשובת מומחה קצף בשתן ד"ר יובל הורביץ 05/05/2025 | 11:53שלום ותודה רבה על השאלה, נתחיל לפי שלבים: קריאטינין 1 , מדד ליכולת הסינון של הכליה הינו תקין לחלוטין לאדם בגילך ואינו מעיד על מחלת כליה. שתן קצפי עלול להיות סימן לחלבון בשתן (וחלבון בשתן יכול להעיד על בעיה בכליות) אבל כמובן שמראה של שתן קצפי - זאת לא הדרך לאבחן מחלת כליה: שתן קצפי יכול להופיע גם מסיבות אחרות, לפעמים גם סיבות טריויאליות כמו חומר הניקוי של האסלה, שתן מרוכז או זרם חזק. ולכן צריך בדיקה נוספת של השתן – בדיקה כמותית לכמות החלבון והאלבומין בשתן. אמנם בבדיקת שתן איכותית (שתן כללית או סטיק שתן) נמצא אצלך חלבון +1. אולם בנוכחות שתן מרוכז זהו ממצא שכיח ולא מעיד בהכרח על בעיה כלייתית. המלצתי הינה לבצע בדיקה כמותית לחלבון ואלבומין בשתן: בדיקת שתן ליחס חלבון קריאטינין ויחס אלבומין קריאטינין על מנת לראות אם יש הפרשה של חלבון בשתן. בשולי הדברים אציין כי משקל סגולי גבוה של השתן מעיד על שתן מרוכז, ושתן מרוכז מעיד על פי רוב על שתיה לא מספקת. ממליץ להקפיד על שתיה של 8-10 כוסות מים ליום , ולבצע הבדיקה תוך הקפדה על שתיה זו. אני תקווה כמובן שהבדיקה הכמותית שתבצע תוכיח את בריאותך. (ואם בכל זאת ימצא חלבון , אני כאן לרשותך לכל שאלה) בברכת בריאות שלמה, יובלהוסף תגובה
בדיקת שתןאלמונית 17/12/2025 | 18:55שלום יצאה לי בדיקת שתן של MICROALBUMIN/CREAT תוצאה 7.04 mg/gr האם זה אומר שיש לי איזו בעיה בכליות? אין לי סכרת, ולא לחץ דם אשמח למענה תודה מראשהוסף תגובה
תשובת מומחה קצף בשתן ד"ר יובל הורביץ 17/12/2025 | 19:23זו תשובה תקינה אשר אינה מעידה על בעיה כלייתיתהוסף תגובה
קיראטנין בדם בין 1.35 לבין 1.5 .גבי 09/06/2026 | 11:16יש לי קריאטנין שנע בבדיקות בין 1.35 עד 1.5. אלבומין יחס לקריאטנין 4.2 באן 20. אבל הgfr הוא 55-58 האם נחשב מחלת כליה.?הוסף תגובה
תשובת מומחה ד"ר יובל הורביץ 09/06/2026 | 19:19תודה על השאלה. על מנת לענות על השאלה צריכים נתונים נוספים כגון גיל,מין, משקל גובה? הרגלי חיים.(למשל עיסוק בספורט, אימוני כוח עלולים להעלות את מסת השריר דבר שיגרום לעליה קלה בקריאטינין מבלי שיהיה מדובר בהכרח במחלת כליה). מה הערכים של יחס אלבומין קריאטינין? מיליגרם לגרם או גרם לגרם? האם יש הדמיית כליות, בדיקת שתן כללית?. כעקרון מדובר בערכי קריאטינין גבוהים יחסית ואשר עלולים להעיד על ירידה בכושר הסינון הכלייתי עד כדי עמידה בהגדרה של מחלת כליה. לשם החלטה האם מדובר במחלת כליה נדרשים כאמור הנתונים הנוספים. ממליץ לפנות לרופא המשפחה לשם השלמת הבירור. לרבות איסוף שתן 24 שעות לפינוי קריאטינין ,הפרשת חלבון ואלבומין ב24 שעות וכן בדיקת שתן לכללית והדמיית כליות. בריאות שלמה ובשורות טובות. יובלהוסף תגובה
תגובה אלרגית אפשרית איתן 03/06/2026 | 07:28יובל היקר, בן 56, סובל מרסטנוזיס של 80% בעורק כליה ימנית, עם מדדי כליות ול.ד מאוזנים!. בגלל שילוב של CVI דו"צ, ובצקות קשות בקרסוליים, הפסקתי דופלקס 80/5, והתחלתי ליטול וקטור 80, כדי חנטרל את מרכיב האמלו. הבעיה: הבצקות ירדו משמעותית, אך פתחתי נפיחות בארובת עין ימין, שתוך חודש התפשטה גם לעין שמאל, ועדיין ממשיכה. סיבה סיסטמית נשללה במיון וע"י קרדיולוג (אין נפרולוג זמין בקופה). סיבה אפשרית: מדובר באנגיואדמה תרופתית שנגרמת מהכדור (הווקטור). השאלה: מאחר ולפי הספרות, התופעה אפשרית גם בטריטייס, האם אםשר לבקש מהרופא משפחה לנסות לבודד את הסיבה, ע"י החלפת הווקטור ל-ARB אחר (כמו לוסארטן 50 מ"ג או אטקנד), שגם מתאים לרסטנוזיס...או אולי אפילו כדור פמיד 1.25 מ"ג למשך שבוע ולראות את התגובה. מה מומלץ לנסות במצב זה?הוסף תגובה
פתח בחלון חדש
תשובת מומחה ד"ר יובל הורביץ 03/06/2026 | 12:04איני יכול לענות על שאלה זו במסגרת הפורום. אלו החלטות שמתקבלות מול הרופא המטפל במרפאה. כל תשובה אחרת תהיה חסרת אחריות. בריאות שלמההוסף תגובה
האם ל.ד 100/60 תקין או מסוכן לכליה במצב של רסטנוזיס 80%? יוסי לוי 21/05/2026 | 16:14היי, אני נוטל וקטור 40 (חצי כדור), עם ג'רדיאס 10 מ"ג. CKD 1.3-1.4. דופק נמוך במנוחה 60. הכליה צריכה דם בלחץ, אבל לא גבוה מידיי כי יש לי זרימה מערבולתית במהירות 300 סמ/לשניה. ולכן, לגבי השאלה שבכותרת, לפי המדדים שלי והמדע, מה עדיף לכליה להאריך את חייה, ל.ד 100/90 או 120/130 בגבוה על 80/85 בנמוך או ששניהם טובים באותה מידה? אם 100/60 נמוך מידיי, אולי אפשר לנסות רק רבע וקטור, של 20 מג ביחד עם הרגיאנס שהוא כדור חובה עבורי?הוסף תגובה
פתח בחלון חדש
תשובת מומחה האם ל.ד 100/60 תקין או מסוכן לכליה במצב של רסטנוזיס 80%? ד"ר יובל הורביץ 22/05/2026 | 14:18זו שאלה מורכבת ותלויה בהמון גורמים: אם אתה חש סחרחורת במהלך היום או חולשה- כמובן שיש להוריד מינון או להפסיק התרופה. , מה גילך? עבור אנשים מעל גיל מסוים זהו לחץ דם נמוך מדי. לעומת זאת עבור אנשים צעירים יותר אם הם מרגישים טוב. זהו לחץ דם מצוין . ממליץ להשלים הולטר לחץ דם 24 שעות ובהתאם לערכים להחליט על השינוי הנדרש במסגרת מפגש מרפאתי עם רופא המשפחה או הנפרולוג. בריאות שלמה וחג שמח יובל נ.ב. לגבי ההצרות בעורק הכליה ,על סמך מה נקבעה?. אם זה אולטרסאונד , זה לא מדויק וצריך להשלים הדמיה נוספת cta /mra?הוסף תגובה
מענה לשאלתך...יוסי לוי 22/05/2026 | 16:26כיום בן 56. ההיצירות במוצא עורק של כליה אחת בלבד. לאחר צנתןר עם התויית נגד לפיולה חוזרת. אין לי סחרחורות או חולשה טילוסית לל.ד נמוך. ולכן חוזר לשאלה הראשונה: האם בנתונים האלה, תשובתך משתנה מבחינת מה נכון יוצר לכליה כדי למנוע סתימה מוחחטת לההאריך חיים - ל.ד 100/60 או 130/85?הוסף תגובה
תשובת מומחה האם ל.ד 100/60 תקין או מסוכן לכליה במצב של רסטנוזיס 80%? ד"ר יובל הורביץ 23/05/2026 | 00:19הפורום אינו תחליף לפגישה מרפאתית בה הרופא בוחן את ערכי לחץ דם (לרבות תזמון הערכים לאורך היום וביחס לטיפול התרופתי) ,בוחן את ההדמיות( יש חשיבות למי ביצע ההדמיות ומי ביצע המדידות, ואיזה סוג הדמיה בוצע להערכת מידת ההצרו) ההחלטה על שינוי תרופתי תבוצע בהתאם. ההחלטה על ערכי היעד של לחץ הדם אינה דיכוטומית בין 135/85 ל100/60 ערכים ממוצעים של 110-120/70-80 הינם יעד רצוי, ערכים נמוכים יותר אם הם א-סימפטומטיים והתפקוד הכלייתי יציב יכולים להיות מקובלים במקרים מסויימים בריאות שלמה יובלהוסף תגובה
לחץ דם תנודתי תמר 04/05/2026 | 21:04בת 60. לפני שלושה ימים הגעתי למוקד,כי מדדתי לחץ דםנשלנ170 על 100 ונבהלתי כי אני לא מכירה לחץ דם כזה. נתנו לי אסריל. אני מודדת פעם ב רק כדי לדעת אבל לא אובחנתי עד היום עם לחץ דם גבוה. אתמול בלילה הגעתי למיון עקב,לחץ דם שעלה ל 22 על 120. במיון הוא ירד. עשט ליהאקג בדיקות דם לאנזים בלב וסיטי ראש ושחררו אותי לבירור בקהילה. לא קיבלתי עדיין כדורים ושלחתי גם להולטר לחץ דם שיהיה רק עוד 3 שבועות. מה הסיבות להופעת לחץ דם כזה גבוה באופן פתאומי ולתנודתיות שלו. והאם יכול להיות קשר לכליות תודההוסף תגובה
פתח בחלון חדש
תשובת מומחה לחץ דם תנודתי ד"ר יובל הורביץ 04/05/2026 | 21:44תודה על שאלתך, לאור מה שתארת אני סבור כי במקביל לביצוע מדידות לחץ דם סדירות במהלך היום , קרוב לודאי שיהיה צורך להתחיל בתהליך של טיפול בלחץ הדם באם הערכים אכן מוגברים. בערכים אלו כפי שתארת ,אם אכן חוזרים על עצמם , הטיפול הינו משולב בשינוי אורחות חיים( הורדת צריכת מלח, פעילות גופנית , הורדת משקל במצבי עודף משקל) וטיפול תרופתי. במקביל יבוצע בירור לסיבות שניוניות ללחץ הדם. (ברוב המקרים אין סיבה שניונית אולם במצבים של הופעה פתאומית על פי רוב נעשה בירור גם בהקשר זה), ובירור נוס, שיכלול בדיקת רופא עיניים , אקו לב ובדיקות נוספות לתפקודי כליה. אני ממליץ לפנות לרופא המשפחה להתחלת הבירור והטיפול ובמידת הצורך לפנות למרפאה נפרולוגית להעמקת הבירור. בריאות שלמה יובלהוסף תגובה
רנין אבי 04/05/2026 | 16:26היי בן 50 נוטל נורבסק 5 מ"ג אוני מאוזן תוצאות בדיקות .Renin Direct (Concent 13.7 Aldosterone upright (B 19.22 Aldosterone/Renin Ratio B 1.4 האם זה תקין בפרט היחס תודה רבההוסף תגובה
פתח בחלון חדש
תשובת מומחה רנין ד"ר יובל הורביץ 04/05/2026 | 21:34תודה על שאלתך, לצערי לא צרפתי יחידות לערכי הבדיקה - זה מקשה על מתן התייחסות פרטנית ומהימנה. אני מניח שהאלדוסטרון הוא ביחידות ננוגרם לדציליטר- זהו ערך גבוה. לעומת זאת רמות הרנין גבוהות גם כן( אינן מדוכאות) ועל כן זהו מצב המתאים להיפראלדוסטרוניזם שניוני.( ולא מצב ראשוני בו גידול באדרנל גורם להפרשת אלדוסטרון) מצב כגון התייבשות יחסית, או נטילת משתנים יכולה אף היא להשפיע על רמות הרנין ולהעלות אותן. בנוסף יש מצבים נוספים אותם יש לשלול בהקשר של יתר לחץ דם כגון הצרות עורקי הכליה שיכולה להביא למצב זה בו גם הרנין וגם האלדוסטרון יהיו גבוהים. ניתן לשקול בטרם העמקת הבירור לחזור פעם נוספת על הבדיקה. בכל מקרה ממליץ לפנות למרפאה נפרולוגית להמשך הבירור וטיוב איזון יתר לחץ הדם. בריאות שלמה, יובלהוסף תגובה





