קובלט הוא חומר כימי המהווה את אחד ממרכיבי ויטמין B12 ונפוץ בטבע כאיזוטופ המכיל גרעין המורכב מ-59 פרוטונים ונויטרונים. כמו כן, ישנו איזוטופ נוסף בשם קובלט 60, שהשימוש בו נפוץ בתהליכי רדיותרפיה ורמות גבוהות שלו עלולות להיות מסוכנות בשל פליטת קרני גמא הנוטות לסרטן.
שימושים נוספים של הקובלט הם לתהליכי סטריליזציה ועיקור של מכשירים רפואיים וחומרי מזון כקופסאות שימורים, וכן לצורת יצירת סגסוגות של מתכות שיהיו עמידות וחזקות למגוון שימושים כגון ייצור סוללות, למנועי מטוסים, למניעת קורוזיה של מתכות ע"י ציפוי וכן לייצור זכוכית כחולה[1].
צילום: shutterstock | Guschenkova
מטרת הבדיקה
בדיקה זו נעשית לצורך אבחון רמת הקובלט בשתן, כאשר חשיפה ממושכת לרמות קובלט גבוהות עלולה לגרום להיפותירואידיזם, דרמטיטיס עורי ומחלת ריאות אינטרסטיציאלית. חשיפה חדה יכולה לגרום לכשלים בתפקודי הריאות והכליות, שטפי דם ובחילות והקאות. בשתלי מתכת אורטופדיים ישנה רמה גבוהה של קובלט, כך שבאנשים עם שתלים אלו מותר שתהיה רמה גבוהה מן הרגיל של הקובלט בבדיקות[2].
מחלות ומצבים בריאותיים שהבדיקה יכולה לזהות
הרעלת קובלט עלולה לבוא לידי ביטוי במספר מערכות בגוף:
בבדיקת זו נלקחת בדיקת שתן באיסוף שתן במשך 24 שעות. אין צורך להיות בצום לפני הבדיקה. לאחר הבדיקה יש לפנות לרופא/ה המטפל/ת להמשך בירור במידת הצורך[6].
אזהרות
סיכון: מדובר בבדיקת דם רגילה. לא ידועים סיכונים מיוחדים.
פענוח תוצאות
[7] ערכי הנורמה הבדיקה נמדדת בערכים של מיקרוגרם ל-10 מ"ל שתן (µg/10 ml). ערך תקין הוא בין 0-1.9. באנשים בעלי שתלים אורטופדיים ערך תקין הוא עד 5.
מעל הנורמה תוצאה מעל הנורמה יכולה להעיד על הרעלת קובלט, שיכולה להתבטא בפגיעה במספר מערכות בגוף: היפותירואידיזם, דרמטיטיס עורי, מחלת ריאות אינטרסטיציאלית, כשל כלייתי, תגובה אלרגית, פגיעה במערכת העצבים המרכזית - בשמיעה, בראייה וביציבה.
בן 27, מעשן נרגילה באופן מסיבי, לפני כחודשיים הגעתי למיון עם כאבי חזה ושוחררתי לאחר צילום חזה שנראה תקין.
לפני כשבועיים הגעתי שוב למיון עם 40 מעלות חום, בליווי כאבי חזה, ואושפזתי למספר ימים לאחר שבבדיקת סיטי נמצאה קשרית ריאתית עם גבולות בלתי סדירים בריאה ימנית תחתונה בקוטר 1.2 ס"מ.
לאחר הערכה לא ברורה של דלקת ריאות (למרות שלא היו שום סימני כאב מלבד חום גבוה) טופלתי באנטיביוטיקה ושוחררתי לביתי עם המלצה למעקב וביצוע CT חזה בעוד כחודשיים. סרטן ריאות ידוע כקטלני וגילוי מוקדם שלו עשוי לשפר משמעותית את סיכויי ההחלמה. כמה זמן ההמתנה הזה עד הבדיקה הוא קריטי? ומה הסיכויים לגידול ממאיר?
הקשרית שמתוארת מחייבת בירור עי ct חוזר לצורך מעקב . חודשיים זה זמן סביר ביותר למעקב לאחר הקשרית אך במידה והקשרית נראת לשודה כמובן מומלץ לא לדחות את הבירור ולקחת ביופסיה
הוסף תגובה
תוצאות בדיקה
אביב03/10/2019 | 19:02
להלן תוצאות בדיקת הC.T שהתקבלו היום. אשמח לקבל פרשנות.
מצאים:
מבוא בית החזה ללא סטיות.
אין לזהות לימפאדנופתיה בבתי שחי, במיצר או בשערי הריאות.
טימוס. יש לציין תוספת רקמתית בצורת "משולש" במיצר הקדמי-עליון, ללא אפקט לחץ על האיברים הסמוכים. הממצא מתאים לשרידי
הלב בגודל תקין.
לא הודגם תפליט פלאורלי או פריקרדיאלי.
הקנה והסימפונות הראשיים שמורים.
הסננה פוקאלית שנצפתה ב-RLL בבדיקה הקודמת נספגה לחלוטין.
ללא עדות לממצאים ריאתי חדש.
מעבר החזה/בטן ללא סטיות.
האדרנלים שמורים.
האאורטה והעורק הריאתי בקוטר תקין.
ללא נגע פוקאלי חשוד בעצמות.
סיכום: ההסננה הפוקאלית שנצפתה בבדיקה הקודמת ב-RLL הפעם נספגה לחלוטין.
ללא עדות לממצאים ריאתיים חדשים.
ביצעתי בדיקת רנטגן עקב ליחה כרונית מעל חצי שנה. לפי הפענוח הכל תקין אבל הסתכלתי על הצילום ויש כמה כתמים שחורים שנראים מוזר. שה באמת תקין? מהם בדיוק הכתמים הללו?
מצרף תמונות
https://ibb.co/60jgW8w8
https://ibb.co/sJqKksj2
תודה רבה!!!!
מה שנראה לעין בלתי מקצועית כ"כתמים מוזרים" עשוי לעיתים קרובות להיות המבנה התקין של דרכי הנשימה, אזורי אוורור בריאות, או אפילו צללים אנטומיים שנוצרים כתוצאה מהזווית שבה צולם הצילום (כמו היטל של צלעות או כלי דם שחוצים את הרקמה).
ההמלצה שלי:
מכיוון שציינת שאתה סובל מליחה כרונית מזה חצי שנה, אל תסתפק בפענוח הכתוב בלבד. מומלץ מאוד לגשת עם הצילומים עצמם לרופא המטפל (רופא משפחה או רופא ריאות). הוא יוכל להשוות את ממצאי הדימות לתלונות הקליניות שלך ולשלול כל סיבה לדאגה בצורה מוסמכת.
שלום. רק לפי התשובה בכתב וללא עיטן בדיסק קשה להתרשם. באופן כללי, מדובר באזור בריאה הימנית שבו שקיקי האוויר התמלאו בנוזל או בהפרשות (במקום באוויר), מה שיוצר מראה של "כתם" בעל גבולות ברורים בבדיקה. הממצא הזה מעיד לרוב על מצב רפואי כמו דלקת ריאות או הצטברות נוזלים, ומחייב התייעצות עם הרופא המטפל
שלום. רק לפי התשובה בכתב וללא עיון בדיסק קשה להתרשם. באופן כללי, מדובר באזור בריאה הימנית שבו שקיקי האוויר התמלאו בנוזל או בהפרשות (במקום באוויר), מה שיוצר מראה של "כתם" בעל גבולות ברורים בבדיקה. הממצא הזה מעיד לרוב על מצב רפואי כמו דלקת ריאות או הצטברות נוזלים, ומחייב התייעצות עם הרופא המטפל
שלום אמא שלי בת 72 עש תה c.t ריאות) בית חזה( ולהלן תוצאות:לא נצפו בלוטות לימפה מוגדלות, הודגמו מוקדים סמי-סולידים בהיקף הריאות ובתבנית זכוכית מט קטנים מרובים בגודל עד 5 מ"מ, מומלץ ct עם בית החזה מעקב בעוד כ 6 חודשים, מה התוצאות אומרות?