דלג לתוכן

המאכלים שיצילו את הלב שלכם

תזונה נכונה יכולה לעשות את כל ההבדל למטופלי לב המשתקמים מהתקף לב ולמנוע התקפי לב נוספים. איזה מזונות לצרוך ומאילו להימנע, כדי לשמור על הלב שלנו?

מאת: ליאת גורן, מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 15/01/2014
3 דקות קריאה

תזונה נכונה יכולה לעשות את כל ההבדל עבור מטופלי לב המשתקמים מהתקף לב ולמנוע התקפי לב חוזרים. איזו תזונה? מגוונת, המכילה את כל אבות המזון, תזונה צמחונית דלת שומן ומלחים כמו דיאטה ים תיכונית ודיאטת DASH. אז איזה מזונות לצרוך ומאילו להימנע, כדי לשמור על הלב שלנו?

מהן בעיות לב וכלי דם?


בעיות אלו נקראות גם מחלות קרדיווסקולריות - מחלות של הלב וכלי הדם, כגון אוטם שריר הלב (התקף לב), לחץ דם גבוה ועוד. המחלות הקרדיווסקולריות נגרמות לרוב מזרימת דם לקויה בגלל תהליך טרשתי, בו נוצר משקע (פלאק) בדפנות העורקים המובילים דם לאיברי הגוף. כתוצאה מכך, העורקים נהיים צרים יותר וזרימת הדם לאיברים נפגעת. 

איזה מזונות טובים ללב שלנו?


שמנים מן הצומח, שמן זית במיוחד

שמנים צמחיים משפרים את פעילות כלי הדם והלב, בזכות הגמשה של כלי הדם וסיוע לזרימת דם תקינה. יש סוגים רבים של שמנים מהצומח, או בשמם המקצועי - שומנים בלתי-רוויים. נתמקד כאן בשמן זית - שומן חד בלתי-רווי הנחשב לשמן הטוב ביותר, במיוחד בכבישה קרה. מה הוא עושה? מגמיש את כלי הדם, מחזק אותם ושומר על זרימת דם תקינה בהם. בנוסף, הוא מכיל ויטמין E הנחשב לנוגד חמצון משמעותי וחיובי לבעיות לב וכלי דם. עם זאת, חשוב לדעת כי מומחים ממליצים לצרוך שמנים במידה. 

ליקופן

חומר הנחשב נוגד חמצון יעיל נגד נזקי חמצון ורמות כולסטרול גבוהות. ליקופן נמצא בעגבניות ובמזונות המיוצרים מהן (קטשופ ורסק עגבניות), כאשר הוא הפיגמנט שנותן להן את הצבע האדום.

נוגדי חמצון נוספים (אנטיאוקסידנטים)

נוגדי חמצון נוספים בעלי השפעה דומה ניתן למצוא במזונות שונים, כמו יין אדום, תה ירוק, שום, בצל, עשב חיטה, פירות יער ועוד. עם זאת, חשוב לשים לב לכמויות שאנו צורכים.  

ביצים

רוב הכולסטרול בביצים מקורו בחלמון. עם זאת, לציטין, שנמצא גם הוא בחלמון, אחראי להורדת ערכי הכולסטרול "הרע". מאחר שלציטין פעיל בביצה רק כשהחלמון רך במידה רבה או בינונית, צריכתו בצורה כזו "משמידה" את הכולסטרול שבביצה. עם זאת, מומלץ לא להגזים בצריכת ביצים (רצוי עד חמש ביצים בשבוע).  

סיבים תזונתיים בדגנים מלאים וקטניות

סיבים תזונתיים מסוג זה מסייעים נגד עודפי טריגליצרידים (שומנים בדם כתוצאה מעודף פחמימות), כולסטרול "רע" וכן סוכרים בדם. החליפו את הפחמימות המורכבות אך לא מלאות (כמו לחם לבן, פיתות, פתיתים, עוגות ומאפים) בפחמימות מלאות (כמו פסטה מלאה, אורז מלא, קינואה, כוסמת ושיבולת שועל). בנוסף, קטניות ובמיוחד חומוס וסויה מכילים סיבים תזונתיים המנקים את הגוף ומורידים משמעותית ערכים עודפים, כמו כולסטרול "רע", שומנים בדם ועוד. 

דגים

מומלץ לצרוך דגים, שכן הם דלים בשומן ועשירים בחומצת השומן אומגה 3, ההכרחית לגוף שלנו. בדומה לשמנים הצמחיים, אומגה 3 שומרת על כלי הדם ועל פעילות לב תקינה. לכן, מומלץ לשלב 2-3 מנות דגים (סלמון, טונה או פורל) בתפריט השבועי.  

מוצרי חלב דלי שומן

מומלץ לצרוך מוצרי חלב דלי שומן וללא סוכר (כמו יוגורט וגבינות עד 5% שומן). יוגורט מספק לנו גם פרוביוטיקה (חיידקים "טובים") המחזקים את המערכת החיסונית ומשפרים את העיכול. 


ירקות ופירות

ירקות ופירות מכילים סיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. כדאי לצרוך ירקות מגוונים וצבעוניים ככל האפשר ומומלץ לכלול ירקות שורש וירקות עליים. עם זאת, עלים ירוקים מכילים ויטמין K, הגורם לקרישיות הדם ולכן אינם מומלצים לנוטלים תרופות לדילול דם. כמו כן, מומלץ לצרוך פירות כארוחת ביניים. עם זאת, על חולי סוכרת להקפיד על סוג וכמות הפירות שצורכים. 

אשלגן ומגנזיום

שינוי האיזון במינרלים אלו יכול לשפר בעיות בלב, בכלי הדם וכן להוריד לחץ הדם. מקורות טובים למינרלים הם ירקות עליים, דגנים מלאים, נבטי חיטה, שום, קטניות, תפוחי אדמה ואגוזים.

מאיזה מזונות להימנע?


שומנים רוויים

שומן רווי וכולסטרול מצויים לרוב במאכלים מן החי (גבינות ובשרים שמנים) ומומלץ להמעיט באכילה שלהם. עם זאת, שומן רווי יכול להופיע גם במזונות מהצומח, כמו שמן דקלים וקוקוס וכן במוצרים מעובדים המכילים שומן טראנס (מאפים, חטיפים המכילים שומן צמחי מוקשה ומרגרינה). 

נתרן

עודף נתרן בדם עלול להשפיע לרעה על האיזון והנוזלים בגוף, מה שעלול לגרום ללחץ דם גבוה, ובמקרים של בעיות לב וכלי דם עלול להיות מסוכן. על כן, מומלץ להפחית את כמות הנתרן במזון על-ידי תזונה המורכבת מאוכל טבעי וטרי, במקום מעובד ותעשייתי.

חשוב לבצע שינויים בתזונה באופן הדרגתי, להוסיף פעילות גופנית להפחתת הלחץ (יוגה, פילאטיס, הליכה ומדיטציה). עם הזמן, תרגישו בהבדל.


מאת: ליאת גורן, מערכת אינפומד

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר שירית כזום בייזר
ד"ר שירית כזום בייזר קרדיולוגיה
מנהלת המרפאה לקרדיולוגית ספורט, המערך לקרדיולוגיה, בית החולים בילינסון, מרכז רפואי רבין
ד"ר יונתן קוגן
ד"ר יונתן קוגן קרדיולוגיה
מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב, אסותא אשדוד, קרדיולוג מומחה במחלות לב והתמחות בהפרעות קצב
ד"ר אוריאל כ"ץ
ד"ר אוריאל כ"ץ קרדיולוגיה
5.0
( 25 חוות דעת )
"I had an excellent experience with Dr. Katz during my visit with my one-month-old baby girl. He was kind, gentle, and patient, thoroughly explaining everything to me and my baby's grandmother. Dr. Katz's professional and compassionate approach made us feel comfortable and relaxed. Highly recommend!"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום קרדיולוגיה וצנתור לב

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו