וסטיבוליטיס היא תופעה בה קיימת רגישות יתר עצבית בעור באזור הוסטיבולום (האזור המקיף את פתחי הנרתיק והשופכה), היוצרת תגובת כאב מוגברת בעת מגע בעור ובעיקר בזמן חדירה. מדובר במצב שכיח יחסית בעיקר בקרב נשים צעירות, אולם הוא עלול להופיע גם בקרב נשים בגיל המעבר.
ANN PATCHANAN | Shutterstock.
וסטיבוליטיס תסמינים
ברוב המקרים בהסתכלות על האזור לא יהיו כל ממצאים חריגים, להוציא אודם מקומי. התופעה השכיחה ביותר שעלולה להעיד על קיום של וסטיבוליטיס היא תחושה של כאב שורף בכניסה לנרתיק בזמן ניסיונות לקיום יחסי מין, החדרת אצבע, או החדרה של טמפון. הכאב יכול להופיע בזמן חדירה ולהיעלם במהלך האקט המיני, אך הוא עלול להיות מורגש לאורך כל המגע. במקרים קלים יותר הכאב מופיע לאחר מגע מיני. במקרים חמורים, מתואר כאב צורב וקבוע בפתח הנרתיק, ללא קשר למגע ישיר.
סיבות וגורמי סיכון
ישנם גורמים שונים המעלים את הסיכוי להתפתחות של וסטיבוליטיס, אולם בקרב חלק ניכר מהנשים לא נמצא גורם מסוים לבעיה וההערכה היא שהמקור לכאב הוא בבעיה עצבית.
גורמים הקשורים להתפתחות של וסטיבוליטיס כוללים:
- מחלות זיהומיות, כמו פטריה חוזרת בנרתיק או דלקות חוזרות בשתן.
- כיווץ יתר של שרירי רצפת האגן
- מחלות דלקתיות בעור באזור העריה, לדוגמה ליכן סקלרוזיס
- שינויים הורמונליים הנגרמים מסיבות שונות, כמו למשל נטילה של גלולות למניעת הריון הגורמות לירידה ברמות האסטרוגן ברקמה ועלולות להוביל ליובש נרתיקי.
אבחון ובדיקות
האבחנה מתבססת על בדיקה קלינית הכוללת הסתכלות על מבוא הנרתיק ובחינת תקינות העור באזור וכן גם מגע עם מטוש עדין באזור הוסטיבולום, שבמצב תקין לא אמור לעורר תגובת כאב. אם המגע גורם לתחושת כאב, עוצמתה כפי שנחווית על ידי האישה תכומת בסולם של 1-10.
לצד זאת, ייבחן קיום של הפרשות נרתיקיות ותיבדק מידת הכיווץ של שרירי רצפת האגן.
לעיתים, יידרשו בדיקות נוספות, בהןוולו וסקופיה (הסתכלות בהגדלה על אזור הוסטיבולום), ובירור בנוגע לדלקות נרתיקיות. במקרים מסוימים יהיה צורך בבדיקות המשך או בהערכה רב תחומית, לרבות ביצוע של ביופסיה או הערכה על-ידי פיזיותרפיסטית של רצפת האגן.
סיבוכים אפשריים
כאב באזור הוסטיבולום עלול לגרום להתפתחות של מעגל רגשי שלילי בכל הקשור ליחסי מין. הכאב עלול להוביל להתפתחות של חרדה מקיום יחסי מין, לכיווץ ומתח של שרירי רצפת האגן, לירידה בעוררות המקומית וברטיבות, וכן גם לפגיעה בהנאה המינית. כל אלה עלולים להוביל לירידה בחשק המיני, להימנעות מקיום של יחסי מין, לפגיעה בדימוי הגוף ובהערכה העצמית, ולבסוף להוביל גם לפגיעה משמעותית באיכות החיים.
טיפולים ותרופות
מהלך הטיפול בוסטיבוליטיס נקבע בהתאם לממצאי האבחון. אם קיימת מחלה זיהומית, נרתיקית או עורית, הטיפול בה יסייע ככל הנראה במיתון הכאב. במקרים שבהם עולה מהאבחון כי קיים מתח לא תקין של שרירי רצפת האגן האישה תופנה לפיזיותרפיה של רצפת האגן.
במקרים שבהם אובחנה ירידה ברמות האסטרוגן יינתן טיפול מקומי באסטרוגן או שיישקל שינוי בטיפול ההורמונלי הניתן בשגרה.
אם לא נמצא גורם ברור לבעיה וההנחה היא שהמקור לה הוא בעיה עצבית בלבד, יישקל טיפול מקומי להעלאת סף הכאב העצבי במשחות שונות, טיפולים מעולם הרפואה המשלימה (למשל דיקור סיני) או זריקות מקומיות של בוטוליניום טוקסין.
אם חלופות הטיפול השמרניות לא הובילו להקלה בתסמינים, יישקל טיפול ניתוחי הנקרא וסטיבולקטומיה שבמהלכו נכרת האזור הרגיש. לצד הטיפול בכאב, לרוב יומלץ גם על טיפול מיני כדי לספק מענה לקושי הרגשי הנלווה לתופעה.
"דר אריאלה סיטון-יעקובסון היא רופאה נדירה. יש לה סבלנות בלי סוף, מסבירה בצורה מלאה ומובנת , מקצועית ברמה גבוהה מאוד ועונה על כל שאלה שעולה מהפגישה הראשונה ועד אחרי הניתוח."
היי. אני 9 ימים אחרי החזרת עובר בלסטוציסט. הייתי על 2 אוטרוגוסטן פעממים ביום ודופסטון 3 פעמים. היום הייתה בטא 12 שזה ממש נמוך. אמרו לי להמשיך עם התרופות ולחזור לבדיקה יום ראשון השאלה מה הסיכויים אם בכלל שזה יוכפל ויהיה תקין??
שלום ד״ר אשכנזי היקר,
אני בת 35
החזרתי עובר מוקפא בן 3 ימים, 6 תאים דרגה 2 בתאריך 31.5
על בסיס הורמונלי.
העובר היה מוקפא משנת 2016 ובתחילת 2017 ביצעתי החזרה של עובר מוקפא שהיום היא ילדה מהממת בת שמונה וחצי.
היום זה היה העובר היחיד שנשאר מאותו סבב מוצלח שהיה בהקפאה עד לפני חודש.
בתאריך 11.6 ביצעתי בטא ראשונה 11 ימים אחרי החזרה שיצאה 29.
שלושה ימים לאחר מכן בטא נוספת 175
(14 יום אחרי החזרה של עובר בן שלושה ימים).
כלומר אולי הייתה השתרשות מאוחרת יותר ולכן הבטא הראשונית הייתה קצת נמוכה?
היום אני בדיוק שבוע 6+0 והגעתי לבית חולים לבצע אולטרסאונד, נצפה שק הריון טוב עם גבולות סדירים אך עדיין ללא חלמון ודופק.
אני מוטרדת, ונאמר לי לחזור בעוד שבוע בדיוק לבדיקה נוספת.
אני ללא כאבים או התכווצויות, מידיי פעם דקירות קלות בצידי הרחם בשבועות האחרונים ורק רגישות בחזה ומעט בחילות ערב.
הרופאה אמרה שהכל יכול להשתנות בכל יום ולהתפתח. יכול להיות שזה כמו שהיה לי עם הבטא? אולי עיכוב של יומיים?
תודה רבה רבה ואשמח למענה בהמתנה הארוכה של השבוע הקרוב.
היי דוקטור
החזרה ב21/5 עובר בן 5 יום קפוא אם עשיתי מרוב סקרנות סטיק ביום השני ושלישי להחזרה ויצא שלילי
צריכה להספיד או שזה היה מוקדם בטירוף?
דבר שני בהחזרה הקודמת שלי שצלחה הרגשתי מן דקירה בבטן התחתונה ואכן היה הריון , הפעם אני כבר ביום הרביעי בערך אחרי ההחזרה ולא הרגשתי משהו מיוחד .. איך אני יכולה להאמין שבאמת נקלטתי ? מציינת שהאיכות של העובר כמו של ההיא פעם שעברה b2 אני חושבת
שלום פרופסור, אנחנו בהליך של פונדקאות ותרומת ביצית. לבעלי היה חיידק בזרע שטופל ע"י שני סבבים של אנטיביוטיקה. אח"כ ביצענו תרבית נוספת ווידאנו שהחיידק עבר. חודש לאחר מכן נסענו לגיאורגיה להקפיא זרע לקראת היך של תרומת ביצית ופונדקאות. הערכים של הזרע, בדוח שהם שלחו לנו אח"כ היו ממש טובים, אבל עדיין היו ליקוציטים בזרע בשיעור של 2 המורפולוגיה היה 2. אני אציין ששבוע קודם לכן, בעלי ביצע בדיקת זרע בארץ לאחר שהחיידק עבר. הליקוציטים היו 1 המורפולוגיה 4. האורולוג אישר שהבדיקה תקינה וניתן להקפיא את הזרע.
מה דעתך? האם הזרע שהקפאנו תקין או שיכול לפגוע בתהליך?
המון תודה
נראה שנתוני הזרע שהוקפאו למטרה הייעודית הנם הטובים ביותר שהופקו מבעלך וישרתו את המטרה באופן היעיל ביותר
הוסף תגובה
המשך לשאלה
המשך לשאלה הקודמת23/06/2026 | 23:28
שלום פרופסור,
הכוונה שמה שהוקפא בגיאורגיה זה בזרע עם מורפולוגיה 2 לויקוציטים 2. האם על אף שהחיידק עבר, נשארו ליקוציטים שיכולים לפגוע באיכות הזרע? מה הסיבה לכך ששבועים קודם לכן, בבדיקה שעשינו בארץ המורפולוגיה היתה 4 ליקוציטים 1?
המון תודה
היי פרופסור תודה על המענה עשיתי היום שוב לאחר יומיים בטא 1572 הרופא אמר לי לקבוע בדיקת דופק עוד שבועיים האם לעשות עוד בטא או שלא רלוונטי העלייה תקינה ?