מי השפיר הם נוזלים העוטפים את העובר ונחוצים לצמיחתו ולהתפתחותו התקינה. הם גם מרפדים את העובר ומגנים עליו מפני מטראומה פיזית, מאפשרים את צמיחת הריאות שלו, ומספקים לו הגנה מזיהומים. נפח מי שפיר תקין לאורך כל ההיריון שומר על העובר ומגדיל את הסיכוי ללידה תקינה ולעובר בריא. נפח לא תקין של מי שפיר יכול להיות ריבוי מי שפיר (polyhydramnios) או מיעוט שפיר (oligohydramnios), ומצביע על חריגות אפשרית[1].
רוב התינוקות שאימהותיהם סובלות מריבוי מי שפיר יהיו בריאים.
מיעוט מי שפיר ישנם מספר גורמים למיעוט מי שפיר. בדרך כלל, זה נגרם בשל מצבים המפחיתים ייצור מי שפיר. הנה כמה מהם[4]:
קרע ממברנות לפני הלידה (קריעת שק מי השפיר לפני הזמן).
הגבלת גדילה תוך רחמית (צמיחה עוברית לקויה).
הריון מאוחר (לאחר המועד).
מומים מולדים, בעיקר מומים בכליות ובדרכי השתן.
תסמונת מעבר דם בין עוברים.
מיעוט מי שפיר למשך זמן ארוך עלול לגרום להתפתחות חריגה או לא שלמה של ריאות העובר ולסיבוכים בלידה, שכן זה מגביר את הסיכון לדחיסה של חבל הטבור ולמצוקה נשימתית.
אבחון ובדיקות
ריבוי מי שפיר בדיקת אולטרסאונד עוברי יכולה לאמוד את נפח מי השפיר ברחם. במידה וקיים חשש לריבוי מי שפיר, יתבצעו בדיקות נוספות בהתאם לזמן ולמידת החומרה של הבעיה, כדי לנסות לקבוע את הגורם[5]:
בדיקת דם – יכולה לזהות מחלה זיהומית הקשורה לריבוי מי שפיר.
בדיקת מי שפיר - הליך שבו מוציאים דגימה של מי שפיר מהרחם לבדיקה. הנוזל מכיל תאי עובר וכימיקלים שונים המיוצרים על ידי התינוק. התאים בנוזל יכולים לשמש גם לבדיקות גנטיות אם יש חשש להפרעה גנטית.
בדיקת מאמץ - בודקת כיצד קצב הלב של התינוק מגיב כאשר הוא זז.
פרופיל ביופיזיקלי - בדיקת אולטרסאונד המספקת מידע נוסף על העובר ועל נפח מי השפיר ברחם.
מיעוט מי שפיר אם קיימים תסמינים למיעוט מי שפיר, תתבצע מדידה של נפח מי השפיר באמצעות אולטרסאונד. אם כמות הנוזלים קטנה מהכמות המומלצת לגיל ההריון של העובר, ייתכן שיש שמדובר במיעוט מי שפיר ויבוצעו בנוסף הבדיקות הבאות[6]:
בדיקת AFI – סוג של בדיקת אולטרסאונד.
בדיקת MPV – סוג של בדיקת דם.
סיבוכים אפשריים
[7] לעיתים יש לבצע בדיקת מי שפיר. בדיקה זו כרוכה בסיכונים כגון אובדן עובר, היפרדות שליה, צירים מוקדמים, דימום עוברי-אימהי, רגישות ל-Rh של האם ופנאומוטורקס (חזה אוויר) עוברי. גם הסיכון לזיהום עוברי מוגבר מעט.
ריבוי מי שפיר סיכונים וסיבוכים של ריבוי מי שפיר כוללים תסחיף מי שפיר, מצוקה נשימתית של האם, טונוס רחם מוגבר ומצוקת נשימתית חולפת של העובר.
מיעוט מי שפיר הסיבוכים העיקריים של מיעוט מי שפיר הם אלה הקשורים למצוקה עוברית לפני או במהלך הלידה. הסיכון לזיהום עוברי מוגבר כאשר יש קרע ממושך של ממברנות שק מי השפיר.
טיפולים ותרופות
נשים עם מיעוט או ריבוי מי שפיר יכולות להיות מטופלות בדרכים הבאות[8]:
אשפוז והערכה יסודית של האם במקרים שאובחנה לאחר שבוע 26-33.
ביצוע לידה אם הפרופיל הביופיזיקלי אינו תקין.
הזלפת תמיסה מיוחדת בשליש השני של ההיריון, אשר עשויה להועיל לחלק מהחולות ולהגדיל את נפח מי השפיר.
אם ההיריון מתארך מהמועד, תיערך לידה של העובר באמצעות זירוז או ניתוח קיסרית.
אם קיימת מצוקה נשימתית של העובר במהלך הלידה, יינתן עירוי מי שפיר.
שלום פרופסור, אנחנו בהליך של פונדקאות ותרומת ביצית. לבעלי היה חיידק בזרע שטופל ע"י שני סבבים של אנטיביוטיקה. אח"כ ביצענו תרבית נוספת ווידאנו שהחיידק עבר. חודש לאחר מכן נסענו לגיאורגיה להקפיא זרע לקראת היך של תרומת ביצית ופונדקאות. הערכים של הזרע, בדוח שהם שלחו לנו אח"כ היו ממש טובים, אבל עדיין היו ליקוציטים בזרע בשיעור של 2 המורפולוגיה היה 2. אני אציין ששבוע קודם לכן, בעלי ביצע בדיקת זרע בארץ לאחר שהחיידק עבר. הליקוציטים היו 1 המורפולוגיה 4. האורולוג אישר שהבדיקה תקינה וניתן להקפיא את הזרע. מה דעתך? האם הזרע שהקפאנו תקין או שיכול לפגוע בתהליך? המון תודה
נראה שנתוני הזרע שהוקפאו למטרה הייעודית הנם הטובים ביותר שהופקו מבעלך וישרתו את המטרה באופן היעיל ביותר
הוסף תגובה
המשך לשאלה
המשך לשאלה הקודמת23/06/2026 | 23:28
שלום פרופסור, הכוונה שמה שהוקפא בגיאורגיה זה בזרע עם מורפולוגיה 2 לויקוציטים 2. האם על אף שהחיידק עבר, נשארו ליקוציטים שיכולים לפגוע באיכות הזרע? מה הסיבה לכך ששבועים קודם לכן, בבדיקה שעשינו בארץ המורפולוגיה היתה 4 ליקוציטים 1? המון תודה
היי פרופסור תודה על המענה עשיתי היום שוב לאחר יומיים בטא 1572 הרופא אמר לי לקבוע בדיקת דופק עוד שבועיים האם לעשות עוד בטא או שלא רלוונטי העלייה תקינה ?
אני בת 31 שאבתי ביציות יצא לי 10 ביציות 5 הפכו לעובדים דרגה ראשונה שאבת בתאריך 13/06 תאריך 16/06 החזרת שני עוברים תאריך 21/06 ירד נקודות דמים בהירים כמה נקודות והפסיקו האם זה טוב מתי יכולה לבצע בדיקת הריון בדם הכי מוקדם
אשמח לעצות אני בת 46 רוצה להשתמש בביציות מוקפאות. 10 חודשים אחרי קיסרי אלקטיבי. בהסטרו לא ראו הידבקויות. סבב 1 קיבלתי פרוגילוטון הרירית הגיעה בשיא ל4 והיתה תלת. . אחכ התחלתי סבב עם אסטרופם כמה ימים, ומעבר לפרגובריס והכל התחרבש. קיבלתי מחזור תוך כמה ימים. עכשיו 10 ימים על אסטרופם וגינלי 3 פעמים ביום. הרירית רק 4.5 ולא תלת. אשמח לעצתך מה אפשר לעשות? ועוד שאלה אם הרירית לא תלת כבר 10 ימים ונגיד שעוד כמה ימים היא תהיה תלת האם כדאי להחזיר בכל זאת או להמתין לחודש הבא? האם יש הצלחות בכזה מקרה?
שלום, אני בטיפולי פוריות כבר שנתיים וחצי, ואחר 4 שאיבות בIVF. בפעם הראשונה לא היה מה להחזיר, בשניה הוחזר לי עובר לא תקין, בשלישית הוחזר עובר לא תקין, וברביעי - לפני מספר ימים, הוחלט להחזיר לי עובר אחד ביום 2 של 2PN ולהמתין עם עובר נוסף ליום 5 ובסוף בוטלה ההחזרה השניה מהתפתחות לא תקינה. בדיקות זרע והיפרספרמיה תקינות. האם יש סיכוי טבעי לעובר שהוחזר לי החודש להתפתח להריון? מה עשויה להיות הבעיה והאם יש דרך לטפל בה? תודה.