טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT ( Cognitive behavioral therapy ) 

ניתוחים נוספים: ניתוחים בתחום

טיפול קוגניטיבי התנהגותי, המכונה גם טיפול CBT, הוא טכניקת טיפול קצרת מועד המבוססת על שילוב של עקרונות טיפול קוגניטיביים והתנהגותיים. הטכניקה מיועדת לטיפול בתסמינים של חרדה ושל דיכאון, לשינוי הרגלים בלתי רצויים וללמידת מיומנויות התמודדות ופתרון בעיות.

טיפולים התנהגותיים החלו להתפתח כבר בשנות ה-60 של המאה הקודמת ותוך שנים ספורות צורפו להם טכניקות טיפול קוגניטיביות. בשנות ה-70 החלו להתפתח טיפולים שהתבססו על טכניקות קוגניטיביות "טהורות", אך כיום מקובל להשתמש בטיפולים המשלבים טכניקות קוגניטיביות והתנהגותיות אשר הוכיחו עצמם כיעילים במיוחד.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוסס על ההנחה כי קשיים רגשיים והתנהגותיים נגרמים מלמידה ואימוץ של התנהגויות לא אדפטיביות ושל דפוסי חשיבה מגבילים, אשר מצמצמים את טווח התנסויותיו של האדם. לפיכך, הטיפול מתמקד בשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות לא יעילים דרך תרגול, התנסויות, רכישת מיומנות ותוך שיתוף פעולה אקטיבי של המטפל.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתאים לילדים ולמבוגרים, וניתן לקבל אותו במסגרת פרטנית או קבוצתית.

פנים של אישה הסובלת מחרדה וזקוקה לטיפול CBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי


מתי מתבצע

טיפול CBT מתאים לטיפול במגוון רחב של קשיים רגשיים, כגון:

דיכאון.

• מצבי חרדה שונים כגון התקפי פאניקה, פוביות, חרדה חברתית, הפרעה טורדנית כפייתית ודאגנות כרונית.

הפרעת אכילה התקפית.

הפרעות פוסט טראומטיות: שיטות ייחודיות לטיפול בפוסט טראומה פותחו על בסיס טיפול ה-CBT הקלאסי. שיטות אלו מערבות אלמנטים של טיפול CBT עם אלמנטים הייחודיים להתמודדות עם פלשבקים, סיוטים, תחושות גופניות וזיכרונות חודרניים. 

• קשיים במיומנויות חברתיות, למשל היעדר אסרטיביות.

בנוסף, שימוש באלמנטים של טיפול CBT נפוץ גם במסגרת טיפולים פסיכולוגיים רגילים באנשים המתמודדים עם קשיים בתחום הבינאישי, עם הפרעות אישיות ועם דימוי עצמי נמוך.

הכנות לטיפול

כאשר מחליטים על טיפול קוגניטיבי התנהגותי, בין אם על דעת עצך או בהמלצת רופא, יש לבחור פסיכותרפיסט, אדם שעוסק בפסיכותרפיה, שכוללת גם את שיטת הטיפול CBT. יש לברר את מידת הכיסוי של הביטוח או קופת החולים דרכה עובדים, ולהבין את גודל ההוצאות הכרוכות בטיפול. 

לפני הפגישה הראשונה, מומלץ לחשוב על הדברים שעליהם רוצים לעבוד, למרות שזה צעד שיעשה גם בזמן הטיפול עצמו, אך עדיף להגיע עם הבנה בסיסית כלשהי לגבי איפה רוצים להתחיל.

בזמן הטיפול

טיפול קוגניטיבי התנהגותי קלאסי מתבסס על מספר עקרונות:

• הגדרת הבעיה: הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מתאפיין בשקיפות ובהדדיות - המטופל מגדיר את מצוקתו ואת ההתנהגויות/רגשות/מחשבות המגבילים אותו. לאחר מכן, המטפל והמטופל מגדירים ביחד את מטרות הטיפול ואת תכנית הפעולה, לדוגמה עבודה על אסרטיביות, התגברות על התקפי פאניקה, הפחתת חשיבה והתנהגות אובססיבית וכו'.

• חשיפה: טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים מבוססים על חשיפה לסיטואציות בהן האדם מתקשה לתפקד, מתוך הנחה שרק שיחה על הקשיים לא תביא לשינוי ההתנהגותי או הרגשי הרצוי. קיימות מספר טכניקות של חשיפה, כמו הצפה (חשיפה ישירה למושא החרדה הקשה ביותר), חשיפה הדרגתית (דירוג הסיטואציות המאיימות והתנסות הדרגתית), חשיפה בדמיון ועוד.

• טכניקות הרגעה ושליטה עצמית: בהתחשב בעובדה שהשימוש בטכניקות החשיפה כרוך בחרדה רבה, מטפלים רבים מלמדים את המטופלים טכניקות הרגעה עצמית לפני החשיפה. טכניקות אלו עושות שימוש בשיטות התנהגותיות כמו הרפיה, היפנוזה וביופידבק, כמו גם בשיטות קוגניטיביות, כמו זיהוי סכמות ואמונות בלתי יעילות ("בטח יקרה משהו רע אם אתקרב לכלב", "אם יהיה לי עוד התקף פאניקה אני עלול להשתגע") והמרתן באמונות יעילות יותר ("זה יהיה לא נעים, אבל זה יעבור").

על אף יעילותו הרבה של טיפול CBT במגוון רחב של הפרעות וקשיים, מספר תתי סוגים של טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים פותחו, והם מתמקדים בטיפול בהפרעות או בבעיות ספציפיות, כמו למשל טיפול בחשיפה ממושכת לאנשים הסובלים מהפרעה פוסט טראומטית וטיפול דיאלקטי לאנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית. בנוסף, ישנן טכניקות ייחודיות שפותחו תוך התבססות על עקרונות קוגניטיביים התנהגותיים כמו ביו-פידבק, EMDR וטיפול רציונלי אמוטיבי.

השימוש בטיפולים קוגניטיביים התנהגותיים נפוץ ביותר לטיפול בילדים הסובלים מחרדה. במקרים אלו, הטיפול כולל פעמים רבות גם הדרכת הורים או הנחייתם כיצד ללוות ולעזור לילד במטלות ההתנהגותיות.

אחרי הטיפול

חסרונו המרכזי של טיפול CBT הוא העבודה שמדובר בטיפול אשר שם דגש על התסמינים ופחות מתמקד בגורמי העומק להופעתם ובמשמעותם הייחודית עבור הסובל מהם. כך, טיפול CBT יכול להביא להקלה משמעותית בתסמינים, אך לא לכלול עיבוד של רגשות ואירועים משמעותיים הקשורים בתסמינים אלו. לדוגמא, טיפול קוגניטיבי התנהגותי עשוי להביא לירידה משמעותית בתסמינים של חרדה חברתית, כמו הזעת יתר והימנעות מדיבור בפני קהל, אך לא להביא לשינוי משמעותי בדימוי העצמי. הוא יכול להביא לירידה בהתקפי זלילה מבלי שיינתן מענה לתפיסה העצמית השלילית, לבושה ולצורך המוגבר בשליטה המלווים אותם. 

סיכונים 

לטיפול קוגניטיבי התנהגותי אין סיכונים ממשיים, אך תחושות של אי נוחות נפשית כמו בכי, כעס, ועצבים עשויים להתפתח לעיתים. זאת משום שטיפול ה-CBT יכול לכלול התעמקות ברגשות ואירועים כואבים שחווים. תשישות פיזית גם עלולה להתפתח.

בחלק בטיפולי ה-CBT, כמו בטיפול בחשיפה, עלולים לגרום להתעמתות עם סיטואציות שהמטופלים מעדיפים להימנע מהן, דבר שיכול להוביל לתחושת חרדה ומתח.

תוצאות הטיפול

יתרונו המרכזי של טיפול CBT הוא היותו טיפול קצר מועד וממוקד, אשר שם דגש רב על נטרול התסמינים. זאת הסיבה לכך שבמקרים רבים הטיפול מביא להקלה משמעותית תוך פרק זמן קצר. התוצאה המהירה תורמת רבות לעיתים קרובות גם לחוויית ההצלחה והיכולת, ובכך מחזקת את הביטחון והדימוי העצמי.

בדרך כלל הטיפול כולל כ-12 מפגשים, ולאחר תקופת הפוגה, לפי הצורך, נקבעות פגישות ריענון.

מומחים
ד"ר מרינה וקסלרצ'יק
רופאה בכירה, מחלקת נוער סגורה
גהה שרותי בריאות בע"מ


מאמרים לפי נושא טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT

הפרעה טורדנית-כפייתית (Obsessive-compulsive disorder – OCD) היא הפרעה נפשית בעלת שני מרכיבים:• אובססיות - מחשבות טורדניות המשבשות את התפקוד היומיומי.• כפייתיות - "טקסים", דחפים כפייתיים, אותם מרגישים ...
הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) יכולה להתבטא במגוון אופנים במהלך השגרה. שינויים ואירועים חיצוניים משמעותיים, עלולים לגרום לשינוי במצבו של אדם הסובל מ-OCD, ולהוביל למצבים קיצוניים או שכיחים יותר בהפרעה.מגפ...


פורומים דיכאון אחרי לידה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
משפטים אובדניים נורי 30/08/2020 10:05
  • חברה שלי אחרי לידה ראשונה, אומרת המון משפטים אובדניים. קשה לה מאוד. עד כמה צריך להתייחס ברצינות??

  • + הוסף תגובה
להתייחס ברצינות רוני 08/09/2020 16:33
ברצינות! במקרה ה''טוב'' רע לה. זה מספיק רציני.. אביב 07/10/2020 19:27
  • ברצינות! במקרה ה''טוב'' רע לה. זה מספיק רציני.. חברת אנשים, הצלחה בעבודה, ועוד דברים, וכמובן כדורים, יכולים לשפר

  • + הוסף תגובה
אפשר לצאת מזה? אנונימית 23/01/2019 22:27
  • אני 3 חודשים אחרי לידה של בת כש"הגדול" עכשיו בן שנה וארבעה חודשים. לדעתי זה התחיל כבר בהריון הראשון.... אני לפעמים בטוב לפעמים ברע. יש לי מלא תאבון (מניקה). במצבים של התארגנות ליציאה או כשיש באלגן בבית או קושי מול הבןזוג אני מאבדת את זה. מרגישה שהכל אבוד.. בוכה הרבה. פוחדת. לא מצליחה להחליט החלטות פשוטות. מגיבה בצורה קיצונית מאוד. לפעמים רוצה פשוט להיעלם. מרגישה עומס . כבד לי. אני רוצה לחיות. לא יודעת למה אני כותבת פה. מחפשת הבנה. חיבוק ואור שאפשר אחרת. תודה ❤

  • + הוסף תגובה
מזדהה לגמרי עדי 28/01/2019 17:49
  • נורא קשה.. אני כבר 10 חודשים אחרי הלידה ה2 שלי וקשה קשה קשה

  • + הוסף תגובה
זו תקופה תאמיני לי שזה יעבור! ליהי 21/03/2019 14:23
  • עברתי לילות ללא שינה , לא היה לי חשק לקום בבוקר לא לאכול לא לדבר ולא לפרוק לאחרים , הפנו אותי לבחור בשם סלבה והוא פשוט הציל אותי מעצמי .. מהרס העצמי שהיה לי. גרם לי להאמין שיש עוד תקווה לחיים .. נתן לי כלים שעזרו לי להתמודד עם המחר. תשאירי פרטים תשמעי מה יש לו להגיד לך ..הפגישה הראשונה היא בלי כסף תנסי מאמי זה יעזור לך. http://bit.ly/2EUPbcZ

  • + הוסף תגובה
ליתיום אורוטאט הוא המינרל שחסר לך drf 26/03/2019 20:08
  • לפני שנה וחצי בתי ילדה , מיד לאחר הלידה היא לקתה בפסיכוזה . אושפזה בבית חולים כשראיתי שהתרופות הפסיכיאטריות לא עוזרות , הגעתי דרך האינטרנט לפרופסור אמריקאי בשם ג'יימס גרינבלאט שטוען שהסיבה לדיכאון אחרי לידה או פסיכוזה אחרי לידה היא מחסור בליתיום אורוטאט ( תוסף תזונה ולא תרופה ) . ניסיתי את שיטתו ובתי נגמלה מתרופות פסיכיאטריות והבריאה לחלוטין . מאז הצעתי את הליתיום לעוד מספר יולדות וגם עליהן זה עבד . לפרטים נוספים התקשרי אלי בוואטס אפ או סלולרי 0545502435 .

  • + הוסף תגובה
ליתיום דובי 08/09/2020 10:16
  • האם הוא טוען ככה רק בנוגע פסיכוזה אחרי הריון, או גם בפסיכוזה שלא קשור דווקא להריון

  • + הוסף תגובה
עצבות וייאוש מורן 07/08/2020 09:24
  • ילדה בת חמישה חודשיים עם הפרעות אכילה הלידה בתקופת הקורונה והבדידות הנוראית שחוויתי התמודדות כאמא בפעם הראשונה הייתה טראומתית מאד בשבילי, וכרגע שכבר למדתי להכיר אותה ועם כל ההפרעות אכילה שלה שאני בטוחה שאני גרמתי להן עדיין מתקשה לצאת מהבית לסופר אפילו. לפגוש חברות , לשבת עם בעלי . בכל ערב לפני השינה אני פשוט בוכה איבדתי עניין גם בעבודה שלי שאני תכף מאבדת , בכל דבר אחר פיתחתי אובססיה לילדה ואני לא מצליחה לשחרר ממנה להניח לאנשים לטפל בה . אני מרגישה שאני מזיקה לה ואני באמת משתדלת להיות האמא הכי טובה שאני יכולה אני בכל יום לומדת איך לגדל אותה משלמת מאות שקלים ליועצים שיעזרו לי לעודד אותה להתפתחות והיא קטנטנות שלי מתפתחת יפה מתהפכת לשני הצדדים גם יושבת כמעט מסתובבת במקום מכניסה מוצץ לפה וגם ישנה לבד כל מה שאמא יכולה לבקש ועדיין העצבות שלי גדולה החששות שלי ענקיות למרות שהאמנתי שזה יעבור כשהיא ככה כשהיא תגדל כל פעם אמרתי לעצמי וככל שהיא גודלת ככה אני שוקעת יותר

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!