טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT ( Cognitive behavioral therapy ) 

ניתוחים נוספים: ניתוחים בתחום

טיפול קוגניטיבי התנהגותי, המכונה גם טיפול CBT, הוא טכניקת טיפול קצרת מועד המבוססת על שילוב של עקרונות טיפול קוגניטיביים והתנהגותיים. הטכניקה מיועדת לטיפול בתסמינים של חרדה ושל דיכאון, לשינוי הרגלים בלתי רצויים וללמידת מיומנויות התמודדות ופתרון בעיות.

טיפולים התנהגותיים החלו להתפתח כבר בשנות ה-60 של המאה הקודמת ותוך שנים ספורות צורפו להם טכניקות טיפול קוגניטיביות. בשנות ה-70 החלו להתפתח טיפולים שהתבססו על טכניקות קוגניטיביות "טהורות", אך כיום מקובל להשתמש בטיפולים המשלבים טכניקות קוגניטיביות והתנהגותיות אשר הוכיחו עצמם כיעילים במיוחד.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוסס על ההנחה כי קשיים רגשיים והתנהגותיים נגרמים מלמידה ואימוץ של התנהגויות לא אדפטיביות ושל דפוסי חשיבה מגבילים, אשר מצמצמים את טווח התנסויותיו של האדם. לפיכך, הטיפול מתמקד בשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות לא יעילים דרך תרגול, התנסויות, רכישת מיומנות ותוך שיתוף פעולה אקטיבי של המטפל.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתאים לילדים ולמבוגרים, וניתן לקבל אותו במסגרת פרטנית או קבוצתית.

פנים של אישה הסובלת מחרדה וזקוקה לטיפול CBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי


מתי מתבצע

טיפול CBT מתאים לטיפול במגוון רחב של קשיים רגשיים, כגון:

דיכאון.

• מצבי חרדה שונים כגון התקפי פאניקה, פוביות, חרדה חברתית, הפרעה טורדנית כפייתית ודאגנות כרונית.

הפרעת אכילה התקפית.

הפרעות פוסט טראומטיות: שיטות ייחודיות לטיפול בפוסט טראומה פותחו על בסיס טיפול ה-CBT הקלאסי. שיטות אלו מערבות אלמנטים של טיפול CBT עם אלמנטים הייחודיים להתמודדות עם פלשבקים, סיוטים, תחושות גופניות וזיכרונות חודרניים. 

• קשיים במיומנויות חברתיות, למשל היעדר אסרטיביות.

בנוסף, שימוש באלמנטים של טיפול CBT נפוץ גם במסגרת טיפולים פסיכולוגיים רגילים באנשים המתמודדים עם קשיים בתחום הבינאישי, עם הפרעות אישיות ועם דימוי עצמי נמוך.

הכנות לטיפול

כאשר מחליטים על טיפול קוגניטיבי התנהגותי, בין אם על דעת עצך או בהמלצת רופא, יש לבחור פסיכותרפיסט, אדם שעוסק בפסיכותרפיה, שכוללת גם את שיטת הטיפול CBT. יש לברר את מידת הכיסוי של הביטוח או קופת החולים דרכה עובדים, ולהבין את גודל ההוצאות הכרוכות בטיפול. 

לפני הפגישה הראשונה, מומלץ לחשוב על הדברים שעליהם רוצים לעבוד, למרות שזה צעד שיעשה גם בזמן הטיפול עצמו, אך עדיף להגיע עם הבנה בסיסית כלשהי לגבי איפה רוצים להתחיל.

בזמן הטיפול

טיפול קוגניטיבי התנהגותי קלאסי מתבסס על מספר עקרונות:

• הגדרת הבעיה: הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מתאפיין בשקיפות ובהדדיות - המטופל מגדיר את מצוקתו ואת ההתנהגויות/רגשות/מחשבות המגבילים אותו. לאחר מכן, המטפל והמטופל מגדירים ביחד את מטרות הטיפול ואת תכנית הפעולה, לדוגמה עבודה על אסרטיביות, התגברות על התקפי פאניקה, הפחתת חשיבה והתנהגות אובססיבית וכו'.

• חשיפה: טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים מבוססים על חשיפה לסיטואציות בהן האדם מתקשה לתפקד, מתוך הנחה שרק שיחה על הקשיים לא תביא לשינוי ההתנהגותי או הרגשי הרצוי. קיימות מספר טכניקות של חשיפה, כמו הצפה (חשיפה ישירה למושא החרדה הקשה ביותר), חשיפה הדרגתית (דירוג הסיטואציות המאיימות והתנסות הדרגתית), חשיפה בדמיון ועוד.

• טכניקות הרגעה ושליטה עצמית: בהתחשב בעובדה שהשימוש בטכניקות החשיפה כרוך בחרדה רבה, מטפלים רבים מלמדים את המטופלים טכניקות הרגעה עצמית לפני החשיפה. טכניקות אלו עושות שימוש בשיטות התנהגותיות כמו הרפיה, היפנוזה וביופידבק, כמו גם בשיטות קוגניטיביות, כמו זיהוי סכמות ואמונות בלתי יעילות ("בטח יקרה משהו רע אם אתקרב לכלב", "אם יהיה לי עוד התקף פאניקה אני עלול להשתגע") והמרתן באמונות יעילות יותר ("זה יהיה לא נעים, אבל זה יעבור").

על אף יעילותו הרבה של טיפול CBT במגוון רחב של הפרעות וקשיים, מספר תתי סוגים של טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים פותחו, והם מתמקדים בטיפול בהפרעות או בבעיות ספציפיות, כמו למשל טיפול בחשיפה ממושכת לאנשים הסובלים מהפרעה פוסט טראומטית וטיפול דיאלקטי לאנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית. בנוסף, ישנן טכניקות ייחודיות שפותחו תוך התבססות על עקרונות קוגניטיביים התנהגותיים כמו ביו-פידבק, EMDR וטיפול רציונלי אמוטיבי.

השימוש בטיפולים קוגניטיביים התנהגותיים נפוץ ביותר לטיפול בילדים הסובלים מחרדה. במקרים אלו, הטיפול כולל פעמים רבות גם הדרכת הורים או הנחייתם כיצד ללוות ולעזור לילד במטלות ההתנהגותיות.

אחרי הטיפול

חסרונו המרכזי של טיפול CBT הוא העבודה שמדובר בטיפול אשר שם דגש על התסמינים ופחות מתמקד בגורמי העומק להופעתם ובמשמעותם הייחודית עבור הסובל מהם. כך, טיפול CBT יכול להביא להקלה משמעותית בתסמינים, אך לא לכלול עיבוד של רגשות ואירועים משמעותיים הקשורים בתסמינים אלו. לדוגמא, טיפול קוגניטיבי התנהגותי עשוי להביא לירידה משמעותית בתסמינים של חרדה חברתית, כמו הזעת יתר והימנעות מדיבור בפני קהל, אך לא להביא לשינוי משמעותי בדימוי העצמי. הוא יכול להביא לירידה בהתקפי זלילה מבלי שיינתן מענה לתפיסה העצמית השלילית, לבושה ולצורך המוגבר בשליטה המלווים אותם. 

סיכונים 

לטיפול קוגניטיבי התנהגותי אין סיכונים ממשיים, אך תחושות של אי נוחות נפשית כמו בכי, כעס, ועצבים עשויים להתפתח לעיתים. זאת משום שטיפול ה-CBT יכול לכלול התעמקות ברגשות ואירועים כואבים שחווים. תשישות פיזית גם עלולה להתפתח.

בחלק בטיפולי ה-CBT, כמו בטיפול בחשיפה, עלולים לגרום להתעמתות עם סיטואציות שהמטופלים מעדיפים להימנע מהן, דבר שיכול להוביל לתחושת חרדה ומתח.

תוצאות הטיפול

יתרונו המרכזי של טיפול CBT הוא היותו טיפול קצר מועד וממוקד, אשר שם דגש רב על נטרול התסמינים. זאת הסיבה לכך שבמקרים רבים הטיפול מביא להקלה משמעותית תוך פרק זמן קצר. התוצאה המהירה תורמת רבות לעיתים קרובות גם לחוויית ההצלחה והיכולת, ובכך מחזקת את הביטחון והדימוי העצמי.

בדרך כלל הטיפול כולל כ-12 מפגשים, ולאחר תקופת הפוגה, לפי הצורך, נקבעות פגישות ריענון.

מומחים
ד"ר מרינה וקסלרצ'יק
רופאה בכירה, מחלקת נוער סגורה
גהה שרותי בריאות בע"מ


מאמרים לפי נושא טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT

מאמרים נוספים בתחום
הפרעה טורדנית-כפייתית (Obsessive-compulsive disorder – OCD) היא הפרעה נפשית בעלת שני מרכיבים:• אובססיות - מחשבות טורדניות המשבשות את התפקוד היומיומי.• כפייתיות - "טקסים", דחפים כפייתיים, אותם מרגישים ...
הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) יכולה להתבטא במגוון אופנים במהלך השגרה. שינויים ואירועים חיצוניים משמעותיים, עלולים לגרום לשינוי במצבו של אדם הסובל מ-OCD, ולהוביל למצבים קיצוניים או שכיחים יותר בהפרעה.מגפ...


פורומים מיניות וטיפול מיני

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
אורגזמה-ללמוד לעשות את זה לבד נירית 25/11/2020 06:10
  • אני בת 60 ומגיעה לאורגזמה ללא חדירה כאשר הגבר שלי מגרה לי את השדיים ותוך כדי אני מבצעת תנועות רפטטיביות באגן (הוא מעלי). אני גומרת ואז חדירה. הבעיה שהליבדיו שלו נמוך משלי. אני צריכה ללמוד לעשות לבד...אין לי כל כך פרטיות ואני לא יודעת מאיפה להתחיל. אבל רוצה יותר ממנו..מאיפה אני מתחילה?

  • + הוסף תגובה
מין עצמי דר' יצחק צחי בן ציון 01/12/2020 11:31
  • הייתי מתחיל מרכישת ויברטור טוב ומקביעת תור אצל מטפל מיני מוסמך

  • + הוסף תגובה
הגדלת איבר המין אנונימי 16/03/2014 10:14
  • אני רוצה להגדיל את איבר המין ורציתי לדעת מה הדרך הטבעית הכי בטוחה לעשות זאת, ניתוח לא בא בחשבון. קראתי באינטרנט על שתי שיטות, אחת באמצעות מכשיר שעובד על מתיחה, מלבישים אותו על האיבר, הוא מותח אותו ויוצר רקמות חדשות. הדרך השנייה היא באמצעות תרגילים שמזרימים יותר דם ממה שהתאים באיבר מסוגלים להכיל וכך בעצם מגדילים אותו. רציתי לדעת איזו דרך היא בטוחה יותר, אמינה יותר, אשר מומלצת על ידי הרופאים??? תודה מראש !

  • + הוסף תגובה
הגדלת הפין ד"ר דניאל וטלמן (Ph. D) 16/03/2014 11:39
  • אין בנמצא דרך מוכחת וידוע שבעזרת ניתן להגדיל את הפין. הדרכים שאתה מתאר יכולים רק להגדיל את חשבון הבנק של המשווק אותם. ברוב המקרים של גברים הסבורים שיש להם איבר מין קטן מדי, זה קשור בדימוי עצמי ופחות בסנטימיטרים לאורך או לרוחב של הפין. מה שגורם להנאה המינית של בת הזוג זה החיבור הנתינה והידיעה של מה מענג את השותפה . לא ממליץ לך להשתמש באביזרים שונים כדי לנסות להגדיל את הפין.

  • + הוסף תגובה
הגדלת איבר המין ד"ר צחי (יצחק) בן ציון 16/03/2014 18:05
  • השיטה הראשונה להארכת איבר המין ANDROPENIS כן עשויה להאריכו במשהו את האיבר. משתמשים בה רק במקרה של מיקרו פניס- כלומר פניס הקטן מעשרה סנטימטר בזיקפה. כשהמדידה מעצם החיק לקצה איבר המין [מהבססיס הקשה עד לקצה]. במקרים של פין גבולי כזה אפשר להאריך בכשני סנטימטר אחרי שנה של הרכבת המכשיר כל יום, במשך כל היום, מובר בתהליך קשה ולא נוח כך שזה לא דבר שמומלץ לבעל איבר מין תקין. במקרים יותר קשים אף עושים ניתוח להגדלה, אבל גם כאן, הסיכון לאבדן הפין ולסיבוכים גדול. בדיוק כמו שדניאל אמר: ברוב המקרים אין בעיה באיבר המין אלא בראש של בעליו... אם זו בעיה אמיתית כדאי לפנות לטיפול אמיתי, אם אין בעיה כדאי לטפל בזה שיש חשש שיש בעייה.

  • + הוסף תגובה
הגדלת איבר המין דניאל 24/04/2014 12:48
  • היי שלום, ברצוני לשאול שתי שאלות, יש לי זין באורך 6-7 ס״מ שהוא עומד בעת זקפה. אני לא מצליח לעשות סקס מתבייש בו, ואפילו גומר מהר. האם כדאי לעשות הגדלת איבר המין והאם לפנות לרופא משפחה שזה אומר שאני בן 25 . ושאלה שניה, בעת השפיכה שלי יוצא לי החומר שקוף ולא כמו של חברים שלי לבן. אלא שלי שקוף כמו שתן. בלי מרקם לאן יש לי לפנות ומה לעשות.

  • + הוסף תגובה
גודל וזרע ד"ר צחי (יצחק) בן ציון 25/04/2014 23:43
  • הגודל התקין בזיקפה הוא 12-17 ס"מ כשהמדדיה מעצם החיק (הפוביס) עד קצה האיבר הזקור. יתן שלא מדדת נכון. אם אכן זה הגודל ניתו לנסות להאריך- אנו ממליצים על כך ברוב הגברים עם איברמין קטן מ-10 ס"מ בזקפה. לגבי הזרע- סמיכותו משתנה מעת לעת. אם יש חשש יש לבצע בדיקת זרע דרך אותו אורולוג שאליו תפנה בנושא איבר המין.

  • + הוסף תגובה
היעדר חשק מיני סופיה 17/11/2020 20:18
  • שלום אני בת 25, נשואה מזה 4 שנים ואם לשניים. ילדתי את בני לפני חצי שנה, ואני מניקה ונוטלת גלולות למניקות. מאז הלידה אני מרגישה שהחשק המיני שלי נעלם כלא היה. אין לי חשק מיני אף פעם, קשה לי מאוד שבעלי מנסה לגעת בי בזמן קיום יחסים, אני רק מחכה שזה יסתיים, וגם בזמן האקט אני מרגישה ממש מנותקת, ושאין שום גירוי. גם סרטים, תמונות, אוננות לא עושים לי כלום. מרגישה שאחרי הלידה כאילו הכל מת. לבעלי מאוד קשה עם זה, וגם אני מתגעגעת להנות מזה, ולא לעשות את זה רק כי הוא רוצה. האם יש מה לעשות מלבד להפסיק להניק ולקחת גלולות? כי אני מניחה שזה הגורם העיקרי. האם יש תרגילים מחשבתיים שניתן לעשות כדי לעורר את החשק המיני? אשמח לתשובתך, תודה רבה

  • + הוסף תגובה
הלידה שהרגה את המיניות דר' יצחק צחי בן ציון 18/11/2020 08:50
  • מדובר בתופעה מוכרת. חלק מהעיניין הינו פיזיולוגי: הלידה וההנקה פוגעים בחשק המיני וביכולת להינות ממין. לזה מוסיפים כדורי הפרוגסטרון שאת נוטלת שגם הם, בתורם, מורידים את החשק והתפקוד המיני בכללו. חלק מהעיניין הינו נפשי: מעט דכדוך אחר לידה, תחושת ההתרוקנות, הלחץ של הטיפול בילד והצורך המתמיד לדאוג לו . חלק נוסף הוא החלק הזוגי, שכן המשוואה הזוגית משתנה ויש לכתוב מחדש את החוזה-האמנה הזוגית. בדרך כלל נדרש טיפול מיני זוגי קצר שיאפשר חזרה לשגרה. מה שאפשר לנסות לבד זה לקבוע זמן ליחסים ולעשות רק מה שעושה לך כיף: אולי עיסוי ללא מגע באברי המין? אולי רק חיבוק וערסול עדין? מציע להתנסות בזה ואם הדברים לא מסתדרים- לפנות לטיפול.

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!