דלג לתוכן

10 סיבות להפוך לטבעונים

עולם הרפואה לא יכול להתעלם יותר ממקומה של הטבעונות כגורם מונע. למגוון מחלות. לכבוד יום הטבעונות העולמי, 10 סיבות בריאותיות לוותר על נקניקיות, גבינות ושאר מוצרים מן החי

מאת: דניאלה קאופמן דיאטנית קלינית
תאריך פרסום: 30/10/2013
2 דקות קריאה

עולם הרפואה לא יכול להתעלם יותר ממקומה של הטבעונות כגורם מונע למגוון מחלות. לכבוד יום הטבעונות העולמי, 10 סיבות בריאותיות לוותר על נקניקיות, גבינות ושאר מוצרים מן החי


בעיני רבים טבעונות (תזונה המבוססת על מזון מן החי, קטניות ודגנים ללא מוצרי חלב, ביצים ובשר) היא לא יותר מטרנד שעתיד לחלוף. יחד עם זאת, לא ניתן להתעלם מן העובדה שיותר ויותר מחקרים מוצאים כי הימנעות ממאכלים מן החי מועילה לבריאות ומפחיתה את הסיכוי למחלות רבות.

מלבד זאת, ישנו כמובן הפן המוסרי – אכזריותן של תעשיות החלב והבשר נחשפות שוב ושוב ואנו נאלצים לעמוד אל מול התוצאות הלא פשוטות של הנהנתנות הקולינרית שלנו.

כבר כיום ישנם מספר ארגוני בריאות אשר משנים את המלצות התזונה, ומצהירים בפה מלא כי לתזונה צמחונית וטבעונית מקום חשוב שמניעת מחלות.

אז מדוע עולם הרפואה מתחיל לגלות את הטבעונות? הנה 10 סיבות -

1. הפחתת סיכון למחלות לב וכלי דם - שומן רווי וכולסטרול נמצאים בעיקר במזונות מהחי. שומן רווי בכמות גדולה עלול לגרום לכולסטרול גבוה ולהיווצרות פלאק בעורקים.

2. הפחתת סיכון לסרטן - תזונה טבעונית מפחיתה את הסיכון לסרטן המעי הגס. הירקות והפירות עשירים בנוגדי חמצון והדגנים המלאים מורידים את הסיכון לסרטן המעי הגס. כמו כן, אכילה של יותר מ-200 גרם בשר בקר בשבוע מעלה את הסיכון לפוליפים במעי.

3. הפחתת הסיכון לשבץ - חומרים נוגדים חמצון ואשלגן הנמצאים במזונות הצמחיים יכולים להגן מפני שבץ. ששת המקורות העיקריים עבור אשלגן הם: עגבניות, מיץ תפוזים סחוט טרי, קטניות, ירקות, תמרים ובננות.

4. הפחתת הסיכון למחלת אלצהיימר – מחקרים מראים שככל שמרבים באכילת מזונות מן החי, הסיכוי לדמנציה עולה. בהתאמה, ככל שמרבים בתזונה צמחית, יורד הסיכון למחלה. תזונה עשירה בירקות ופירות מפחיתה את הסיכוי להתקשות והתנוונות הנוירונים במוח.

5. הפחתת הסיכון לסוכרת – ישנו קשר בין תזונת האם לבין התפתחות סוכרת אצל הילד. בקבוצת מחקר קטנה על אמהות שצרכו תזונה טבעונית נצפתה היארעות נמוכה יותר של סוכרת.

6.  ירידה במשקל - מזונות מדגן מלא וקטניות עשירים בסיבים תזונתיים שנותנים תחושת שובע נפלאה ומקלים את הירידה במשקל.

7. הפחתת הסיכון לדיכאון קליני.

8. הפחתת הסיכון לרעלת דם - רעלת נגרמת נגרמת כתוצאה מחיידקים שנוצרו במזונות מן החי, אשר ישבו שעות במקום חם ולא מקורר.  בנוסף, מזונות מן החי מכילים הורמונים אשר עלולים לגרום להתפתחות מוקדמת אצל ילדים, סטרואידים ואנטיביוטיקה.

9.  מניעת יתר לחץ דם – כולסטרול גבוה נגרם כתוצאה מאכילת שומן רווי בכמות גדולה. שומן רווי שעיקר נמצא במזונות מהחי. הכולסטרול שוקע בעורקים וגורם לקשיון וכתוצאה ליתר לחץ דם.

10. טיפול במחלה פעילה של קרוהן וקוליטיס - מחקרים הראו שתזונה טבעונית הפחיתה מדדי דלקת והאריכה רמיסה במחלות מעי דלקתיות. הסיבים התזונתיים בירקות ובפירות משמשים כמטאטא של מערכת העיכול. חשוב להדגיש כי למי שסובל מחסימות, מומלץ להפחית את כמות הסיבים.

תזונה טבעונית גם מפחיתה את הסיכון לתחלואות רבות נוספות כגון אסטמה, אלרגיות, סינוסיטיס, דלקת פרקים, בעיות עור ואקנה, עצירות, צרבות, טחורים, בעיות פוריות, בעיות זיקפה, עייפות, פיברומיאלגיה, זיהומים בדרכי השתן, ומעבר לכל זה הפחתת הרג החיות המסיבי בתעשייה.  


מאת: דניאלה קאופמן דיאטנית קלינית MAN B.Sc RD

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר אדם פיליפס
ד"ר אדם פיליפס גסטרואנטרולוגיה
פרופ' טליה וולק
פרופ' טליה וולק נפרולוגיה
ד"ר עאוני אליאס
ד"ר עאוני אליאס פנימית
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

אולי יעניין אותך - מאמרים נוספים בתחום ערוץ תזונה ודיאטה

שאלות מתוך פורום גסטרואנטרולוגיה מבוגרים וילדים

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו