ההפרעה במבנה האיבר/ים נובעת מעצירה, מאיחור או מעיוות בגדילתו, לרוב בתחילת החיים העובריים, והיא קבועה. המידע השולט על התפתחות העובר קיים כבר עם יצירת הזיגוטה לאחר חיבור הזרע והביצית. יצירת תאים אופייניים לאיברים שונים ונדידתם למיקום מתאים חיוניים להתפתחות תקינה. כדי ליצור איברים תקינים מתקיימים במקביל תהליכי יצירה והרס של תאים התלויים בהשפעת תהליכים כימיים ומבניים המתרחשים בגוף. הפרשות הורמוניות גורמות לתאים להתפתח וקובעות את גודל האיברים ואת צורתם. גם כוחות מכניים משפיעים על התפתחות האיברים, ביניהם ובתוכם. סגירה מוקדמת של תפרי הגולגולת (Cranyosynostosis) לדוגמה, חוסמת יצירה תקינה של המוח עקב נפח גולגולת קטן.
הפרעה מבנית יכולה להיגרם בשלושה מנגנונים: מום מלידה שיש בו יצירת איבר בלתי תקינה; עיוות בגלל כוחות מכנים בלתי תקינים כמו ברחם בעלת מבנה פגום, או רקמה תקינה שהתפתחותה נעצרה. יש מומים הנגרמים על ידי אי-התפתחות מלא או חלקי. איבר יכול להיות חסר (Agenesis), או קטן מהתקין, לדוגמה: הפרעה בהיפרדות יכולה לגרום לאצבעות להישאר מחוברות (Syndactily); סגירה לא מלאה גורמת לחך או לשפה שסועים; יצירת מחיצה לא תקינה גורמת לפגמים במחיצות הלב; סיבוב לא מלא של המעי (Malrotation) גורם לאחיזה בלתי תקינה בינו לבין יתר איברי הבטן; לעיתים איבר נוצר אך אינו מגיע למקומו כמו באשכים טמירים; לעיתים נוצרת רקמה עודפת כמו סרחי עור בקדמת האפרכסת (Skin tags).
תאחיזה בין מומים שונים מתרחשת עקב מקור עוברי משותף לרקמות האיברים, ועקב ההקבלה בזמן התפתחותם.
ד"ר זיוונית ארגז
-
סיבות וגורמי סיכון
-
אבחון ובדיקות
רופאים בתחום
המומחים של Infomed עונים על שאלות:
-
שאלה: אני בשבוע ה-32 של ההריון. במשך כל חודשי ההריון, ביצעתי פעם בחודש בדיקת דם ל- CMV וכל חודש הערכים היו שלילים. בשבוע שעבר ערכתי בדיקת נוספת (חודשית) והרופא הודיע לי כי הערך של IgM בבדיקה היה חיובי. אני מאוד מודאגת. מה עלי לעשות? מה זה אומר לגבי העובר?
-
שאלה: מהי תופעת היפוטוניה אצל תינוקות, מה גורם לה, ואיך אפשר לטפל בכך?
-
שאלה: אני בת 24. לפני כחודשיים התחלתי ליטול כמוסות טבעיות למניעת מיגרנות של חברת סולגר המכילות חרצית ריחנית (Feverfew). לאחר קריאת מאמרים בנושא התברר לי כי צמח זה פועל על עיכוב פעילות הפרוסטגלנדינים. על האריזה כתוב שלנשים בהריון מומלץ להיוועץ עם רופא. איננ
-
שאלה: נכנסתי להריון כשבלוטת התריס היתה בתת-פעילות TSH 9.4 כשהמקסימום הוא כידוע 5. התחלתי לקחת כדורי אלטרוקסין ולאחר 3 שבועות תוצאות הבדיקה היו TSH 7. האם תת-פעילות בחודש ראשון להריון יכולה להזיק לעובר?
המומחים של Infomed ממליצים לקרוא:
-
בדיקות קשורות
-
אקו לב עובר
-
טיפולים וניתוחים קשורים
-
הפלה יזומה
-
מחלות קשורות
-
ליקויי קריאה
-
תסמונת וולף-פרקינסון-וויט
-
איטמות הוושט
-
פוליציתמיה מדומה
-
תסמונת מטבולית
מאמרים בנושא מום מלידה, מום מולד, פגם מלידה, פגם מולד
מאת: ד"ר חסן בכרי
19/11/2020
כשליש מהמומים המתגלים במהלך ההריון הם מומי לב. מעקב תכוף במהלך ההריון חיוני לשם מעקב אחר התפתחותו, משמעותו לבריאות ... לכתבה המלאה
מאת: ד"ר יוסף שם טוב
20/11/2013
ניתוח אף לא מוצלח הוא לא פחות מטראומה לאנשים רבים. שיטה חדשה תוכל להציע לכם חוויה טובה יותר ולנפגעי ניתוח אף כושל, ... לכתבה המלאה