שטף דם בעין, הנקרא גם דימום תת לחמיתי, מתרחש כאשר מתפוצץ כלי דם זעיר מתחת ללחמית - השכבה השקופה שמכסה את לובן העין. משום שהלחמית אינה מסוגלת לספוג דם במהירות, הדם נקלע ונוצר שטף דם. פעמים רבות אנשים אינם מבחינים בכך שנוצר שטף דם בעין עד שהם מביטים בראי ושמים לב לאודם בחלקו הלבן של העין.

שטף דם בעין תסמינים
התסמין הברור ביותר הוא כמובן שטף דם בחלק הלבן של העין.
דימום תת לחמיתי לא גורם לפגיעה בראיה, להפרשות או לכאב. אי נוחות וגרד קל בעין הם התסמינים הנלווים שיכולים להיות לשטף הדם.
שטף הדם תחילה יופיע כמוקד אדום, אשר יכול להפוך עם הזמן לצהבהב.
סיבות וגורמי סיכון
גורמים רבים יכולים להביא להיווצרותו של שטף דם בעין ופעמים רבות הסיבה אינה ידועה. התעטשות, שיעול חזק, מאמץ רב, או הקאות, עלולים להוביל לדימום בכלי הדם הקטנים בעין. כמו כן, פעולות כמו שפשוף העיניים או חבלה ישירה בעין גם הם יכולים להוביל לשטף דם תת לחמיתי.
בנוסף, מחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם והפרעה בקרישת דם (מטיפול תרופתי או לא) מהוות גורם סיכון להתפתחות התופעה. שטף דם בעין יכול להתפתח גם לאחר ניתוחי עיניים כמו ניתוחים להסרת משקפיים, ניתוחי קטרקט וניתוחים קוסמטיים באזור העפעפיים.
אבחון ובדיקות
שטף דם תת לחמיתי היא תופעה בעלת מיצג מאוד אופייני והאבחון יכול להתבצע לאחר הסתכלות חיצונית על העין. במידת הצורך מתבצעת סקירה של כל חלקי העין באמצעות מנורת סדק.
סיבוכים אפשריים
במידה וחווים דימום תת לחמי או כל דימום שחוזר על עצמו פעמים רבות, יש לפנות לבירור רפואי.
סיבוכים של התופעה הם נדירים מאוד. במידה ושטף הדם בעין נגרם מחבלה, הרופא או הרופאה יבצעו הערכה של העין על מנת לוודא שלא נגרם נזק לעין או שישנם סיבוכים נוספים בעקבות החבלה.
במקרים בהם שטף דם בעין מלווה בכאבים בעין, בדלקת עיניים או בירידה בראייה, כמו גם במקרה של דימום תת לחמיתי בתינוקות או בפעוטות, יש לפנות לבירור רפואי.
טיפולים ותרופות
הדימום התת לחמיתי במרבית המקרים חולף מעצמו בתוך שבוע עד שלושה שבועות ללא כל טיפול.
במידה ומתפתחים תסמינים של אי נוחות בעין, ניתן להשתמש בתכשירים מחליפי דמעות ללא חומר משמר לפי הצורך, עד שהתחושה עוברת (אך לא יותר מארבע פעמים ביום).
מניעה
במידה ולתופעה יש מקור ברור כמו הפרעה בגורמי קרישה ממחלה או מנטילת תרופות, יש להתייעץ עם הרופא/ה בנוגע לנקיטת צעדים שעשויים להפחית את הסיכון להתפתות של דימום בעין.
במידה ויש דחף לגרד בעיניים, יש לעשות זאת בעדינות.
המומחים שלנו לעיניים וOCT - OCTA
המומחים של Infomed ממליצים לקרוא:
מחלות קשורות
-
גלאוקומה
-
קרע ברשתית
-
קסנטלזמה
שאלות מתוך פורום קטרקט וקטרקט בלייזר
ניתוח קטקט ונשאות לגן Fam161A אסתי 28/05/2026 | 22:41אבא שלי עובר שבוע הבא ניתוח קטרט ונזכרתי שבעבר במהלך טיפולי פוריות עשיתי בדיקות גנטיות ונמצא שיש לי גן Fam161a למחלת retinitis pigmentosa 28 השאלה אמרו לי שזה אומר שאו לאבא או לאמא יש את הגן במידה ויש לאבא זה מסכן אותו ? יש לציין לא חולה ולא בטוח שזה ממנו. יש לי נשאות לגן 1 הטרוזיגוטהוסף תגובה
פתח בחלון חדש
תשובת מומחה ניתוח קטקט ונשאות לגן Fam161A ד"ר אייל כהן 30/05/2026 | 16:37שלום רב ותודה על השאלה, הגן המדובר אכן יוצר מחלה רטינלית דמויית רטיניטיס פיגמנטוזה אך אין קשר כלל להיווצרות של קטרקט או להשפעה על מהלך הניתוח. בהצלחההוסף תגובה
ניתוח קטרקט אנני 20/05/2026 | 20:53יש לי קטרקט בשתי העיניים. זה לא מפריע לי לתפקוד היומיומי. כשאני עוצמת עין שמאל אני רואה מטושטש בעין ימין אבל לא שמה לב במיוחד ביומיום.בבדיקה הרופא אמר שבעין ימין הקטרקט גדל אבל עדיין לא מומלץ לנתח. שאלתי היא מתי כדאי לנתח וכמה זמן לחכות?אני מאוד חוששת מניתוח .האם אני חייבת לעשות את הניתוח ואם לא אעשה זה מסכן את הראייה?הוסף תגובה
פתח בחלון חדש
תשובת מומחה ניתוח קטרקט ד"ר אייל כהן 24/05/2026 | 00:28ניתוח קטרקט אינו מוגדר כניתוח דחוף ברוב המקרים אם זאת כאשר מופיע הקטרקט והוא משפיע על איכות או טיב הראיה בעין המדוברת אנו כן ממליצים לנתח וזאת מכמה סיבות: 1. קטרקט צפוי להתקדם עם הזמן ויכול להחמיר את ההשפעה על הראיה וליצור מגבלה אצל המטופל. 2. ככל שהקטרקט מתקדם הניתוח עלול להיות מסובך יותר וארוך יותר. 3. במידה והקטרקט מתקדם מהר הוא עלול לגרום להשפעות שליליות אצל המטופל כמו תפיחות של העדשה, סגירת הניקוז בעין עליות לחצים, תהליך דלקתי תוך עיני ועוד. אשמח לבדוק את המצב עבורך בייעוץ ולהמליץ לפי הממצאיםהוסף תגובה
עדשה תוך עינית דויד 04/01/2026 | 16:12האם ניתוח להשתלה תוך עינית יכול להביא לשיפור ראייה לבעלי מספר 2.5 בפלוס צד ימין ו-3.5 בפלוס צד שמאל עם צילנדר 0.75? האם הניתוח חייב לבוא עם קטרקט או אשפר לבצע אותו בלבד לשיפור הראייה מקרוב?הוסף תגובה
פתח בחלון חדש
תשובת מומחה עדשה תוך עינית ד"ר אייל כהן 04/01/2026 | 23:10שלום רב, עדשה תוך עינית יכןלה לשפר את הראיה ולהוריד את את הצורך במשקפיים במצבים של פלוס ברפרקציה. כתלות בגיל המטופל ההחלטה בדבר סוג הכדשה המושתלת, לרוב במטופלים מעל גיל 40-50 מדובר על החלפת העדשה הקיימת ובצעירים יותר על השתלת עדשה נוספת.הוסף תגובה
טיפות עיניים במהלך הניתוח רועי 13/11/2025 | 12:53שלום רב, אני בן 45 והתגלה לי קטרקט בשל. אני אמור לעבור ניתוח בעוד מספר שבועות ואיני חושש ממנו במיוחד, החשש שלי הוא בעיקר מטיפטוף טיפות העיניים לאורך הניתוח. מעולם לא שמתי טיפות עיניים וכשהייתי בבדיקה ראיתי שיש לי רתיעה מזה. בסופו של דבר אני שם אבל הראש זז ברפלקס אחורה והעין מנסה להסגר. את העין משאירים פתוחה עם מכשיר אבל שאלתי היא האם במהלך הניתוח ממש מטפטפים טיפות כל כמה שניות ומרגישים את זה כמו טיפטוף רגיל ? או שלא מרגישים שום דבר כי העין רדומה? תודההוסף תגובה
פתח בחלון חדש
תשובת מומחה טיפות עיניים במהלך הניתוח ד"ר אייל כהן 04/01/2026 | 23:13לרוב במהלך הניתוח תרגיש נוזלים על העין אבל מכיוון שהעין מאולחשת ופתוחה הרפלקס של הסגירה והרתיעה פחות נפוץ ומגבילהוסף תגובה
איך יודעים אם הגיע הזמן לניתוח קטרקט ? יוסי 14/07/2025 | 15:05שלום ד"ר, אני בן 65, ובחודשים האחרונים שמתי לב שהראייה שלי כבר לא מה שהייתה, בעיקר בלילה כשאני נוהג או כשיש אור חזק. יש טשטוש, והכול מרגיש פחות חד. בבדיקה אצל רופא עיניים הוא איבחן שיש לי התחלה של קטרקט והוא אמר שעדיין לא חייבים לנתח אבל האמת היא שזה כבר מפריע לי ביום־יום גם בקריאה, גם בעבודה מול מחשב וגם סתם ברגיל. רציתי לשאול איך יודעים מתי באמת הגיע הזמן לניתוח? ואיך בוחרים את העדשה שמתאימה לי? אם יש אפשרות להגיע אליך לבדיקה או לייעוץ אשמח מאוד. קראתי עלייך וחשוב לי לעשות את זה במקום שאני סומך עליו. תודה רבה מראש! יוסיהוסף תגובה
פתח בחלון חדש
תשובת מומחה איך יודעים אם הגיע הזמן לניתוח קטרקט ? ד"ר אייל כהן 14/07/2025 | 21:55שלום רב, קטרקט הינו מצב בו העדשה בעין מאבדת באופן הדרגתי את השקיפות שלה, קטרקט מתקדם לרוב באופן הדרגתי ואיטי, תחילה עם שינויי תכוף ברפרקציה (המספר במשקפיים) ותלונות על קושי בראיב בלילה, סינוורים ובהמשך ירידה בראיה. לרוב ניתוח קטרקט אינו דחוף וההחלטה לניתוח לרוב מתבססת על תלונות המטופל. אני ממליץ לקבוע תור לייעוץ מסודר והחלטה. ניתן לפנות בטלפון 0524353043. תודההוסף תגובה





