כיח (Sputum) הוא נוזל סמיך המופרש מהתאים בדופן דרכי האוויר והריאות.בגופנו קיים מנגנון מוקוסיליארי לפינוי כיח המורכב מתאים בעלי בליטות זעירות דמויות שיער המובילות את הכיח במעלה דרכי הנשימה עד לחלל הלוע. אותו כיח מכיל תאים, חלבונים, שומנים ותרכובות שונות, ובאמצעות ניתוח הרכבו ניתן ללמוד רבות על מצבים שונים המשפיעים על מערכת הנשימה והריאות בפרט. במקרים רבים של זיהום במערכת הנשימה (דלקת ריאות, ברונכיטיס ועוד), הגורם המחולל יימצא גם הוא בהרכב הכיח. באמצעות תרבית כיח ניתן לקבוע גורם זיהומי למחלות במערכת הנשימה ולזהות את הגורם המחולל[1].
צילום: shutterstock | Tijana Simic
מטרת הבדיקה
הבדיקה נועדה לשמש ככלי באבחנת זיהומים של מערכת הנשימה ככלל, ושל דלקת ריאות בפרט. לאחר זיהוי חיידק, לרוב תבוצע בדיקת רגישות לאנטיביוטיקה על מנת לסייע בקביעת הטיפול התרופתי הנדרש[2].
דלקת ריאות – קיימים סוגים שונים של דלקת ריאות וגורמים שונים לכל סוג. בתרבית כיח ניתן לזהות בעיקר גורמים חיידקיים ופטרייתיים.
אבצס (מורסה) בריאה – אוסף של מוגלה ברקמת הריאה, עלול להופיע בתור סיבוך של דלקת ריאות.
שחפת – נגרמת מחיידק השחפת (M. tuberculosis) ועלולה לגרום לתסמיני ריאות מגוונים לצד תסמינים כלליים.
ברונכיטיס – דלקת של הסמפונות, מתאפיינת בייצור מוגבר של כיח וליחה, שיעול וקושי בנשימה.
החמרה חריפה של מחלת ריאות חסימתית כרונית.
החמרה של ברונכיאקטזיס (רחבת סמפונות) או ציסטיק פיברוזיס (לייפת) – מחלות המעמידות את החולה בסיכון מוגבר לדלקות שונות במערכת הנשימה.
התסמינים הנפוצים ביותר במחלות אלו כוללים:
שיעול עם ליחה.
חום.
צמרמורות.
קוצר נשימה.
כאב בחזה שמחמיר בנשימות עמוקות ובשיעול.
תשישות.
אוכלוסיות בסיכון
מומלץ לבצע את הבדיקה בהוראת רופא.ה ובהופעת תסמינים המתאימים לאחת מהמחלות המוזכרות לעיל. מומלץ במיוחד לבצע את הבדיקה במקרה של דלקות חוזרות, מערכת חיסון מוחלשת ובמבוגרים. אין איסורים מיוחדים על ביצוע הבדיקה אך מומלץ תמיד להיוועץ ברופא.ה המטפל.ת[4].
אופן ביצוע הבדיקה
[4] הכנות לבדיקה לא נדרשות הכנות מיוחדות לבדיקה. שתיה מרובה ביום לפני תקל על פינוי הכיח לצורך הבדיקה ושטיפת הפה לפני הבדיקה תסייע להבטיח את אמינותה.
מהלך הבדיקה הבדיקה כוללת איסוף דגימת כיח. יש לבצע שיעול עמוק ועוצמתי על מנת לחלץ כיח אל תוך כלי קיבול. טפיחות על החזה ונשימת אדים עשויים לסייע בחילוץ הכיח.
לאחר הבדיקה אין הנחיות מיוחדות לאחר הבדיקה. תוצאות יגיעו לרוב תוך ימים בודדים.
אזהרות
סיכון: הבדיקה אינה פולשנית ואינה חושפת את הנבדק.ת לסיכונים[5].
פענוח תוצאות
[4] תוצאה שלילית עיבוד הדגימה לא הביא לזיהוי גורם זיהומי מחולל. משמעות תוצאה שלילית היא שהגורם למחלה אינו זיהומי, או שלא ניתן לזהותו עקב מגבלות הבדיקה.
תוצאה חיובית תוצאה חיובית מעידה על גורם זיהומי למחלה. באמצעות בחינה מיקרוסקופית, צביעה, ובדיקות נוספות ניתן לזהות באופן מדויק את הגורם. באמצעות קביעת הגורם ניתן להתאים טיפול ספציפי ויעיל למחלה. בנוסף, תוצאות מסוימות עלולות לחייב בבידוד על מנת למנוע את המשך הפצת הגורם והדבקה נוספת.
"בדיקות של מיתרי הקול הן אחת הבדיקות הכי קשוחות מבחינתי והדרך העדינה, הרגישה והאמפתית שבה פרופסור גיל סיגל עשה את הבדיקה קנתה את עולמי. גם חוות הדעת עבורה הגעתי (חוות דעת שניה) נתנה לי תמונה ברורה יותר לגבי החשש שהיה לי."
בן 27, מעשן נרגילה באופן מסיבי, לפני כחודשיים הגעתי למיון עם כאבי חזה ושוחררתי לאחר צילום חזה שנראה תקין. לפני כשבועיים הגעתי שוב למיון עם 40 מעלות חום, בליווי כאבי חזה, ואושפזתי למספר ימים לאחר שבבדיקת סיטי נמצאה קשרית ריאתית עם גבולות בלתי סדירים בריאה ימנית תחתונה בקוטר 1.2 ס"מ. לאחר הערכה לא ברורה של דלקת ריאות (למרות שלא היו שום סימני כאב מלבד חום גבוה) טופלתי באנטיביוטיקה ושוחררתי לביתי עם המלצה למעקב וביצוע CT חזה בעוד כחודשיים. סרטן ריאות ידוע כקטלני וגילוי מוקדם שלו עשוי לשפר משמעותית את סיכויי ההחלמה. כמה זמן ההמתנה הזה עד הבדיקה הוא קריטי? ומה הסיכויים לגידול ממאיר?
הקשרית שמתוארת מחייבת בירור עי ct חוזר לצורך מעקב . חודשיים זה זמן סביר ביותר למעקב לאחר הקשרית אך במידה והקשרית נראת לשודה כמובן מומלץ לא לדחות את הבירור ולקחת ביופסיה
הוסף תגובה
תוצאות בדיקה
אביב03/10/2019 | 19:02
להלן תוצאות בדיקת הC.T שהתקבלו היום. אשמח לקבל פרשנות. מצאים: מבוא בית החזה ללא סטיות. אין לזהות לימפאדנופתיה בבתי שחי, במיצר או בשערי הריאות. טימוס. יש לציין תוספת רקמתית בצורת "משולש" במיצר הקדמי-עליון, ללא אפקט לחץ על האיברים הסמוכים. הממצא מתאים לשרידי הלב בגודל תקין. לא הודגם תפליט פלאורלי או פריקרדיאלי. הקנה והסימפונות הראשיים שמורים. הסננה פוקאלית שנצפתה ב-RLL בבדיקה הקודמת נספגה לחלוטין. ללא עדות לממצאים ריאתי חדש. מעבר החזה/בטן ללא סטיות. האדרנלים שמורים. האאורטה והעורק הריאתי בקוטר תקין. ללא נגע פוקאלי חשוד בעצמות. סיכום: ההסננה הפוקאלית שנצפתה בבדיקה הקודמת ב-RLL הפעם נספגה לחלוטין. ללא עדות לממצאים ריאתיים חדשים.
ביצעתי בדיקת רנטגן עקב ליחה כרונית מעל חצי שנה. לפי הפענוח הכל תקין אבל הסתכלתי על הצילום ויש כמה כתמים שחורים שנראים מוזר. שה באמת תקין? מהם בדיוק הכתמים הללו? מצרף תמונות https://ibb.co/60jgW8w8 https://ibb.co/sJqKksj2 תודה רבה!!!!
מה שנראה לעין בלתי מקצועית כ"כתמים מוזרים" עשוי לעיתים קרובות להיות המבנה התקין של דרכי הנשימה, אזורי אוורור בריאות, או אפילו צללים אנטומיים שנוצרים כתוצאה מהזווית שבה צולם הצילום (כמו היטל של צלעות או כלי דם שחוצים את הרקמה). ההמלצה שלי: מכיוון שציינת שאתה סובל מליחה כרונית מזה חצי שנה, אל תסתפק בפענוח הכתוב בלבד. מומלץ מאוד לגשת עם הצילומים עצמם לרופא המטפל (רופא משפחה או רופא ריאות). הוא יוכל להשוות את ממצאי הדימות לתלונות הקליניות שלך ולשלול כל סיבה לדאגה בצורה מוסמכת.
שלום. רק לפי התשובה בכתב וללא עיטן בדיסק קשה להתרשם. באופן כללי, מדובר באזור בריאה הימנית שבו שקיקי האוויר התמלאו בנוזל או בהפרשות (במקום באוויר), מה שיוצר מראה של "כתם" בעל גבולות ברורים בבדיקה. הממצא הזה מעיד לרוב על מצב רפואי כמו דלקת ריאות או הצטברות נוזלים, ומחייב התייעצות עם הרופא המטפל
שלום. רק לפי התשובה בכתב וללא עיון בדיסק קשה להתרשם. באופן כללי, מדובר באזור בריאה הימנית שבו שקיקי האוויר התמלאו בנוזל או בהפרשות (במקום באוויר), מה שיוצר מראה של "כתם" בעל גבולות ברורים בבדיקה. הממצא הזה מעיד לרוב על מצב רפואי כמו דלקת ריאות או הצטברות נוזלים, ומחייב התייעצות עם הרופא המטפל
שלום אמא שלי בת 72 עש תה c.t ריאות) בית חזה( ולהלן תוצאות:לא נצפו בלוטות לימפה מוגדלות, הודגמו מוקדים סמי-סולידים בהיקף הריאות ובתבנית זכוכית מט קטנים מרובים בגודל עד 5 מ"מ, מומלץ ct עם בית החזה מעקב בעוד כ 6 חודשים, מה התוצאות אומרות?