כרום הוא יסוד כימי מתכתי. זוהי מתכת אפורה חלקה המצויה במצב צבירה מוצק בטמפרטורת החדר. זהו מינרל קורט ויש לו תפקיד חשוב בפעילות האינסולין. הוא משמש למניעת קורוזיה בסגסוגת מתכות, וכן כחומר ציפוי, כצבען בעיבוד עור, וכזרז בתהליכים כימיים שונים. בגוף האדם חומר זה משמש לספיגת סוכרים, ולכן הוא מהווה מרכיב חשוב באיזון כמויות האינסולין בגוף. כאשר כרום הוא בעל מטען תלת ערכי (3+) הוא אינו רעיל ואף נצרך ממספר מרכיבי מזון ברמות של 20-35 מיקרוגרם ליום לתפקוד תקין של הגוף. אך כאשר מטענו שש ערכי (6+) הוא רעיל ועלול לגרום לגירוי העיניים, העור והאף, ובמצבים מסוימים לפגיעה עינית, לממאירות ואף למוות[1].
צילום: shutterstock | luchschenF
מטרת הבדיקה
הבדיקה משמשת לאבחון ריכוז הכרום בדם לשם אישוש או שלילת חשש להרעלת כרום הנובעת מכרום שש ערכי (6+) כתוצאה מחשיפה מתמשכת שעלולה לפגוע במספר מערכות שונות בגוף. החשש הגדול הוא מפגיעה עינית, דרמטיטיס (דלקת עורית), כיבי עור וסרטן ריאות[2].
מחלות ומצבים בריאותיים שהבדיקה יכולה לזהות
הרעלת כרום העלולה לבוא לידי ביטוי במספר מערכות בגוף:
בבדיקת זו נלקחת דגימת שתן באיסוף שתן במשך 24 שעות, אשר מועברת למעבדה שם היא נבדקת בשיטת ICP-MS. אין צורך להיות בצום לפני ובמהלך הבדיקה. לאחר הבדיקה יש לפנות לרופא/ה המטפל/ת להמשך בירור במידת הצורך[5].
אזהרות
סיכון: מדובר בבדיקת דם רגילה. לא ידועים סיכונים מיוחדים.
פענוח תוצאות
[6] ערכי הנורמה הבדיקה נמדדת בערכים של מיקרוגרם לליטר (µg/L). ערך תקין הוא פחות מ-10.
מעל הנורמה תוצאה גבוהה יכולה להעיד על הרעלת כרום, שעלולה להתבטא בפגיעה במספר מערכות בגוף: היפוגליקמיה, דרמטיטיס (דלקת עורית) או כיבי עור, פגיעה במערכת הנשימה וממאירות ריאתית, פגיעה במערכת העצבים, פגיעה לבבית, פגיעה בכבד, אי ספיקת כליות, פגיעה במערכת העיכול ובתפקוד הקיבה.
[2]United States Environmental Protection Agency. Toxicological review of hexavalent chromium, 1998 https://www.epa.gov/iris (Accessed on January 27, 2009).
[6]United States Environmental Protection Agency. Toxicological review of hexavalent chromium, 1998 https://www.epa.gov/iris (Accessed on January 27, 2009)
"לראשונה ניסיתי טיפול בקונדילומה דרכם והייתי מאוד מרוצה מהתוצאות.
הצוות הרפואי היה מקצועי ונעים וההסבר לפני ועבודה עם כל הכלים הפכו את התהליך לנטול דאגות, אני ממליץ! 😊"
בן 27, מעשן נרגילה באופן מסיבי, לפני כחודשיים הגעתי למיון עם כאבי חזה ושוחררתי לאחר צילום חזה שנראה תקין.
לפני כשבועיים הגעתי שוב למיון עם 40 מעלות חום, בליווי כאבי חזה, ואושפזתי למספר ימים לאחר שבבדיקת סיטי נמצאה קשרית ריאתית עם גבולות בלתי סדירים בריאה ימנית תחתונה בקוטר 1.2 ס"מ.
לאחר הערכה לא ברורה של דלקת ריאות (למרות שלא היו שום סימני כאב מלבד חום גבוה) טופלתי באנטיביוטיקה ושוחררתי לביתי עם המלצה למעקב וביצוע CT חזה בעוד כחודשיים. סרטן ריאות ידוע כקטלני וגילוי מוקדם שלו עשוי לשפר משמעותית את סיכויי ההחלמה. כמה זמן ההמתנה הזה עד הבדיקה הוא קריטי? ומה הסיכויים לגידול ממאיר?
הקשרית שמתוארת מחייבת בירור עי ct חוזר לצורך מעקב . חודשיים זה זמן סביר ביותר למעקב לאחר הקשרית אך במידה והקשרית נראת לשודה כמובן מומלץ לא לדחות את הבירור ולקחת ביופסיה
הוסף תגובה
תוצאות בדיקה
אביב03/10/2019 | 19:02
להלן תוצאות בדיקת הC.T שהתקבלו היום. אשמח לקבל פרשנות.
מצאים:
מבוא בית החזה ללא סטיות.
אין לזהות לימפאדנופתיה בבתי שחי, במיצר או בשערי הריאות.
טימוס. יש לציין תוספת רקמתית בצורת "משולש" במיצר הקדמי-עליון, ללא אפקט לחץ על האיברים הסמוכים. הממצא מתאים לשרידי
הלב בגודל תקין.
לא הודגם תפליט פלאורלי או פריקרדיאלי.
הקנה והסימפונות הראשיים שמורים.
הסננה פוקאלית שנצפתה ב-RLL בבדיקה הקודמת נספגה לחלוטין.
ללא עדות לממצאים ריאתי חדש.
מעבר החזה/בטן ללא סטיות.
האדרנלים שמורים.
האאורטה והעורק הריאתי בקוטר תקין.
ללא נגע פוקאלי חשוד בעצמות.
סיכום: ההסננה הפוקאלית שנצפתה בבדיקה הקודמת ב-RLL הפעם נספגה לחלוטין.
ללא עדות לממצאים ריאתיים חדשים.
ביצעתי בדיקת רנטגן עקב ליחה כרונית מעל חצי שנה. לפי הפענוח הכל תקין אבל הסתכלתי על הצילום ויש כמה כתמים שחורים שנראים מוזר. שה באמת תקין? מהם בדיוק הכתמים הללו?
מצרף תמונות
https://ibb.co/60jgW8w8
https://ibb.co/sJqKksj2
תודה רבה!!!!
מה שנראה לעין בלתי מקצועית כ"כתמים מוזרים" עשוי לעיתים קרובות להיות המבנה התקין של דרכי הנשימה, אזורי אוורור בריאות, או אפילו צללים אנטומיים שנוצרים כתוצאה מהזווית שבה צולם הצילום (כמו היטל של צלעות או כלי דם שחוצים את הרקמה).
ההמלצה שלי:
מכיוון שציינת שאתה סובל מליחה כרונית מזה חצי שנה, אל תסתפק בפענוח הכתוב בלבד. מומלץ מאוד לגשת עם הצילומים עצמם לרופא המטפל (רופא משפחה או רופא ריאות). הוא יוכל להשוות את ממצאי הדימות לתלונות הקליניות שלך ולשלול כל סיבה לדאגה בצורה מוסמכת.
שלום. רק לפי התשובה בכתב וללא עיטן בדיסק קשה להתרשם. באופן כללי, מדובר באזור בריאה הימנית שבו שקיקי האוויר התמלאו בנוזל או בהפרשות (במקום באוויר), מה שיוצר מראה של "כתם" בעל גבולות ברורים בבדיקה. הממצא הזה מעיד לרוב על מצב רפואי כמו דלקת ריאות או הצטברות נוזלים, ומחייב התייעצות עם הרופא המטפל
שלום. רק לפי התשובה בכתב וללא עיון בדיסק קשה להתרשם. באופן כללי, מדובר באזור בריאה הימנית שבו שקיקי האוויר התמלאו בנוזל או בהפרשות (במקום באוויר), מה שיוצר מראה של "כתם" בעל גבולות ברורים בבדיקה. הממצא הזה מעיד לרוב על מצב רפואי כמו דלקת ריאות או הצטברות נוזלים, ומחייב התייעצות עם הרופא המטפל
שלום אמא שלי בת 72 עש תה c.t ריאות) בית חזה( ולהלן תוצאות:לא נצפו בלוטות לימפה מוגדלות, הודגמו מוקדים סמי-סולידים בהיקף הריאות ובתבנית זכוכית מט קטנים מרובים בגודל עד 5 מ"מ, מומלץ ct עם בית החזה מעקב בעוד כ 6 חודשים, מה התוצאות אומרות?