בדיקה מיקרוסקופית של דגימת צואה נעשית לצורך אבחנה של מספר טפילים אשר יכולים לגרום לזיהומים במערכת העיכול. בדיקה זו נעשית באנשים הסובלים משלשולים מתמשכים של למעלה משבועיים, או מזיהומים אקוטיים במערכת העיכול. הפרזיטים השונים אשר עלולים לגרום לזיהום תלויים באזור הגיאוגרפי של התפשטות המחלה, והסימפטומים וההתייצגות הקלינית של המחלה. הבדיקה נעשית באנשים הסובלים משלשול דמי, אאוזנופיליה, הדבקה בנגיף האיידס (HIV), בקטרמיה עם אורגניזם אנטרי, וחשיפה לאזור בו ישנה חשיפה אנדמית לפרזיט מסוים[1].
צילום: shutterstock | Jarun Ontakrai
מטרת הבדיקה
הבדיקה משמשת לאבחון הימצאות טפילים ממספר משפחות אשר העיקריות שבהן הינן פרוטוזואה והלמינת'ס. טפילים אלו יכולים להימצא בשלב הביצים ובשלבי החיות השונים כזחלים ושלבים מתקדמים[2].
משפחת הנמטודות (הלמינת'ס) - אסכריס, טריכוריס, כרץ, בילהרציה.
מיקרוספורידיה.
משפחת השרשורים (צסטודות).
משפחת הטרמטודות.
אוכלוסיות בסיכון
אנשים המתגוררים באזור גאוגרפי אנדמי לטפיל מסוים[5].
אופן ביצוע הבדיקה
בבדיקת זו נלקחת דגימה מהצואה. על דגימה זו להגיע במהירות האפשרית למעבדה בעודה חמה ללא קירור. דגימה זו תיבחן במיקרוסקופ. אין צורך להיות בצום לפני הבדיקה. לאחר הבדיקה יש לפנות לרופא המטפל להמשך בירור במידת הצורך[6].
אזהרות
סיכון: מדובר בבדיקת דם רגילה. לא ידועים סיכונים מיוחדים.
פענוח תוצאות
[7] תוצאה שלילית בדיקת מיקרוסקופ שלילית להימצאות ביצים וזחלים של הטפילים השונים.
תוצאה חיובית הימצאות ביצים או זחלים של טפילים שונים בבדיקה מיקרוסקופית.
[2]World Health Organization. Bench Aids for the diagnosis of intestinal parasites. WHO, Geneva 2012. https://apps.who.int/iris/bitstream/10665/37323/1/9789241544764_eng.pdf?ua=1 (Accessed on April 10, 2017).
שלום שרונה, זה נכון מאוד. לרפואה הסינית מספר כלים אבחנתיים המסתמכים על התבוננות ותחושה כאפשרות לאבחן את המטופל באופן מלא אל מול התסמינים והמהלך הקליני שהיא או הוא סובלים ממנו. באמת כפי שציינת, אבחנות הדופק והלשון הן הכלים העיקריים לאבחנה, אך ישנם גם אחרים כגון בדיקת בטן, מישוש ערוצים (ערוצי הדיקור בגפיים), אבחנת פנים ועוד. כאשר מטופלת או מטופל מגיעים אלי למרפאה, חשוב לי לאגד מספר רב ככל הניתן של כלים למידע מקיף אודות מצבם. לכן אני בודק את הדופק באופן ארוך ומעמיק, בוחן את הלשון ואף מבצע מעקב לאורך זמן, בודק את הערוצים בידיים וברגליים, וכן מתשאל ומשוחח אריכות עם המטופלים שלי בכדי להבין היכן ממוקמת ההפרעה שגרמה לתסמינים ולמחלה ואיך אפשר לטפל בה. כיוון שההתמחות שלי הינה בטיפול במערכת העיכול, והפרעות ומחלות שונות במערכת זו עשויים להיות קשורים למנגנונים שונים: תנועת הדם, מערכת העצבים והנפש, המערכת האנדוקרינית, מנגנונים מטבוליים ועוד, קבלת מידע מקיף מאפשרת לי לזהות את הבעיה ולטפל בה ביעילות. בברכה, אסף
שלום רב אוהד, צמחי מרפא סיניים עשויים להיות יעילים למגוון מאוד רחב של מצבים רפואיים במערכת העיכול. במחלות דלקתיות של מערכת העיכול כגון קרוהן וקוליטיס יש חשיבות אדירה לטיפול בצמחי מרפא, הן כתוצרים ממוקדים ומרוכזים כגון כורכומין המותאם לטיפול בקוליטיס, או אינדיגו לקרוהן, אך יותר מהכל מומלץ להשתמש במרשמי צמחי מרפא המותאמים אישית לפי האבחנה, בכדי לדייק את הטיפול הנכון לפי אבחנה ספציפית למטופל או מטופלת. באם ישנה שאלה ממוקדת אישית מוזמן לפנות ולהתייעץ. בברכה, אסף
שלום רב טל, בהחלט, ויש לזה הסבר די מדויק דרך העיניים של הרפואה הסינית. לפי הרפואה הסינית, מערכת העיכול (בעיקר מערכות הטחול והקיבה אך גם אחרות) אחראית על “עיבוד והתמרה” של מזון לנוזלים ולאנרגיה חיונית (צ׳י). כשהמערכת הזו נחלשת—אם בגלל סטרס מתמשך, תזונה לא מותאמת, עומס רגשי, תשישות פיזית או מחלה—היכולת לפרק מזון בצורה תקינה נפגעת. התוצאה יכולה להיות הופעה של רגישויות חדשות למזונות שבעבר לא עשו לך שום בעיה. בשפה פשוטה, זה לא רק “המזון בעייתי”, אלא שהמערכת שמקבלת אותו ואחראית על פירוקו והטמעתו פחות יציבה ומגיבה ביתר. החדשות הטובות הן שזה מצב דינמי וברוב המקרים ניתן לשיפור משמעותי דרך איזון מערכת העיכול—בעזרת התאמת תזונה מותאמת אישית, דיקור וצמחי מרפא. אם זה משהו שאתה חווה לאחרונה, שווה לבדוק את זה לעומק ולא רק להימנע ממזונות, שם לרוב נמצא הפתרון האמיתי. בברכה, אסף
היי קרינה, צרבות וריפלוקס הן תסמין (סימפטום) להפרעות רבות ע״פ הרפואה הסינית. לכן בזמן תהליך טיפולי, בכדי להתייחס למופע הצרבות והריפלוקס, יש לבצע תהליך אבחון מסודר ומקצועי. כאשר תהליך זה מתבצע באופן מיטבי, ניתן לייצר מהלך טיפול טוב ויעיל, אשר מתייחס גם לגורמי הרקע למופע (״השורש״ של הבעיה), אך גם יש להפחית בפועל את תופעת הריפלוקס אשר גורמת לסבל ופגיעה באיכות החיים. מקווה שמובן ושסייעתי להבנתך. בריאות טובה, אסף
אני סובל מעצירות כבר כמה שנים. אני אוכל הרבה סיבים, שותה מים ואפילו ניסיתי תוספים שונים – אבל הבעיה עדיין חוזרת. איך הרפואה הסינית מסבירה מצב כזה והאם יש דרך אחרת לטפל בזה
שלום רב אלכס, עצירות כרונית במבוגרים היא הפרעה נפוצה ביותר ומהווה בעיה הסובלים ממנה כ-12-15% מהאוכלוסיה הבוגרת. הסיבות להופעת ההפרעה מגוונות ותלויות בהיבטים משמעותיים כגון מין, גיל, טיפולים תרופתיים, תזונה, מבנה המעי, פעילות גופנית ועוד. כאמור, תזונה איננה הסיבה היחידה או יותר נכון - הפתרון היחיד להפרעה. גם שימוש יתר בסיבים ללא שתייה מרובה ומתאימה יכולים לבסס את העצירות הכרונית. ברפואה הסינית, עצירות כרונית נתפסת כביטוי לחוסר איזון פנימי – לא רק בעיה “מקומית” במעי. זה יכול לנבוע מיובש וחום, מחולשה של מערכת העיכול, או מתקיעות שנוצרת גם בגלל סטרס. לכן, הטיפול מתמקד לא רק בהקלה על היציאה, אלא בהחזרת הזרימה והאיזון לגוף כולו – דרך דיקור, תזונה וצמחי מרפא. אבחנה מדויקת חשובה הרבה יותר מהתוויית טיפול סימפטומטי בלבד. בברכה, אסף