פלטפוס, הידוע גם בשם רגל שטוחה, הוא מצב אנטומי שבו באחת או בשתי כפות הרגליים הקשת אינה מקומרת, אלא שטוחה, כך שבזמן עמידה כריות הרגליים נלחצות לתוך הקרקע. ברוב המקרים, לא ניתן יהיה לראות קשת בכף הרגל בזמן עמידה, אך היא מופיעה בזמן הרמתה[1].
צילום: shutterstock
פלטפוס אצל ילדים
לתינוקות יש רגליים שטוחות בלידה. הקשתות בכפות הרגליים נוצרות בדרך כלל עד גיל 6. לשניים מתוך 10 ילדים יישארו רגליים שטוחות גם בגיל מבוגר יותר1. פלטפוס אצל ילדים הוא חלק מהתפתחות תקינה של כפות הרגליים ולמעלה מ-95% מהילדים מפתחים בהמשך קשת תקינה. ל-5% הנותרים יישארו רגליים שטוחות, אבל רק למספר קטן תהיה אי פעם בעיה. רוב הילדים עם פלטפוס ברגל משתתפים בפעילויות גופניות, כולל ספורט תחרותי, ולא חווים כאב או תסמינים אחרים. לעיתים רחוקות מאוד, יכולה להיות בעיה המצריכה טיפול רפואי[2]. כאמור, הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים, במרבית המקרים פלטפוס אינו מהווה בעיה וניתן לחיות עם מצב זה בשלום, אך במקרים בהם מצב זה גורם לכאב או לבעיות אחרות, יש צורך בטיפול אצל אורתופד או אורתופדית. לעיתים אף מומלץ לפנות למומחה כף רגל וקרסול[1].
פלטפוס גמיש – המצב הנפוץ ביותר. במצב זה ניתן לראות את קשתות כפות הרגל בזמן שלא עומדים, אך הן נעלמות כאשר יש משקל על הרגל. מצב זה נוטה להופיע במהלך הילדות או ההתבגרות, הוא לרוב משפיע על שתי הרגליים ונוטה להחמיר בהדרגה עם הגיל. מצב גמיש גם עלול להזיק לגידים ולרצועות שבקשתות ברגליים.
פלטפוס קשיח – הרגל שטוחה גם בעת דריכה וגם כשהרגל באוויר. מצב זה יכול להופיע ברגל אחת או בשתיהן, והוא נוטה להתפתח בדרך כלל במהלך ההתבגרות ומחמיר עם הגיל. כפות הרגליים עלולות לכאוב במצב קשיח, וייתכן שיהיה קשה לכופף אותן למעלה או למטה, או להזיז אותן מצד לצד.
פלטפוס נרכש – קריסה בלתי צפויה של הקשת בגיל מאוחר יחסית. הקשת שנפלה גורמת לכף הרגל לפנות החוצה ועלולה לגרום לכאב. הבעיה נוטה להופיע רק ברגל אחת והסיבה השכיחה ביותר לכך היא דלקת או קרע בגיד התומך בקשת.
עצם ערקום אנכית – מדובר במום מולד אשר מונע היווצרות קשת בכף הרגל. במצב זה עצם הערקום (talus) שבאזור העקב, נמצאת במנח לא נכון. כתוצאה מכך כף הרגל נראית כמו חלק תחתון של כיסא נדנדה. המום יכול להופיע ברגל אחת או בשתיהן.
פלטפוס תסמינים
בהתאם לסוג ולגורם לפלטפוס, אפשר לחוות אחד או יותר מהתסמינים הבאים[3]:
כאב לאורך הגיד השוקתי האחורי, אשר נמצא בחלק הפנימי של כף הרגל והקרסול.
כאב שמחמיר במהלך פעילות. פעילויות בעצימות גבוהה כגון ריצה, יכולות להיות קשות מאוד. במקרים מסוימים עלול להיות קושי בהליכה או אפילו בעמידה למשך זמן ארוך.
במקרה של קריסת הקשת, עצם העקב עלולה לשנות את מיקומו ולהפעיל לחץ על עצם הקרסול החיצונית (fibula). הדבר עלול להוביל לכאב בחלק החיצוני של הקרסול, בדומה לכאב של דלקת פרקים בעקב.
אנשים עם פציעה ישנה או עם דלקת פרקים באמצע כף הרגל עלולים לסבול מבליטות גרמיות כואבות בחלק העליון והפנימי של כף הרגל. הדבר מקשה על נעילת נעליים. לעיתים הבליטות כל כך גדולות שהן לוחצות על העצבים באזור זה ועלולות לגרום לחוסר תחושה ולעקצוץ בחלק העליון של כף הרגל ובבהונות.
חולי סוכרת יכולים להבחין בנפיחות או בבליטה גדולה בתחתית כף הרגל. מכיוון שהתחושה שלהם ברגליים עלולה להיות מוגבלת, אנשים עם סוכרת יכולים שלא לחוש כאב. עם זאת, הבליטה יכולה לגרום לבעיות עור ועלול להתפתח כיב אם לא משתמשים בנעלים מתאימות.
סיבות וגורמי סיכון
פלטפוס ברגל הוא מצב נורמלי אצל תינוקות, מאחר שקשת כף הרגל עדיין לא התפתחה. אצל רוב האנשים תתפתח קשת במהלך הילדות, בעוד שאצל אחרים הקשת לעולם לא תתפתח. זהו לא בהכרח מצב חריג ואנשים רבים ללא קשתות יכולים לחיות עם מצב זה ללא כל בעיות[4]. בנוסף, פלטפוס אצל ילדים במקרים רבים נובע מכך שלחלק מהילדים יש כף רגל גמישה, שבה הקשת נראית רק כשהרגל באוויר, אך היא נעלמת בעת דריכה עליה. ילדים רבים מפתחים עם הזמן כף רגל גמישה ללא כל בעיות[4]. במקרים אחרים, קשתות יכולות ליפול עם הזמן. שנים של בלאי עלולות להחליש את הגיד שעובר לאורך החלק הפנימי של הקרסול ושעוזר לתמוך בקשת[4]. גורמים שיכולים להגביר את הסיכון לכף רגל שטוחה הם[4]:
השמנה.
פציעה בכף הרגל או בקרסול.
דלקת מפרקים שגרונית.
גיל (הזדקנות).
סוכרת.
אבחון ובדיקות
השלב הראשון בטיפול בפלטפוס אצל ילדים הוא לעקוב אחר מצבם. ההורים צריכים לעקוב במהלך השנים הראשונות של הילד/ה אחר ההתפתחות התקינה של קשת. במידה ומבחינים בחריגות כלשהן, יש לפנות לייעוץ רפואי. האבחון במרפאה נעשה באמצעות בדיקה קלינית וצילום רנטגן כדי לקבוע את הסוג והגורם לפלטפוס ברגל[5]. כדי לראות את המכניקה של כפות הרגליים, האורתופד או האורתופדית יבחנו את כפות הרגליים מלפנים ומאחור ויבקשו לעמוד על הבהונות. במקרים של כאב, תיתכן בקשה לביצוע בדיקות הדמיה: צילומי רנטגן, CT, אולטרסאונד או MRI[6].
סיבוכים אפשריים
פלטפוס שגורם לכאבים ואינו מטופל עלול להוביל למגבלות הליכה, עמידה ואף נעילת נעליים מסוימות. כמו כן, חולי סוכרת עלולים לפתח במקרים מסוימים כיבים, ולכן עליהם להיות ערניים יותר למצבם[3].
טיפולים ותרופות
כאמור, במרבית המקרים אין צורך בטיפול. עם זאת, אם קיים כאב או שיש הפרעות אחרות בכף הרגל, הקרסול והרגליים, אשר נובעים ישירות מכף רגל שטוחה, ישנן כמה אפשרויות טיפול:
אביזרים אורתוטיים - מדרסים בהתאמה אישיתעשויים לתמוך בקשת בהתאם לקווי המתאר של כפות הרגליים. התמיכה בקשת אמנם לא תרפא את כף הרגל, אך לעתים קרובות היא מפחיתה את התסמינים[6].
נעליים תומכות - נעלים אלו עוזרות לתמוך במבנה הרגל. במקרים רבים הן נוחות יותר מסנדלים או מנעליים רגילות[6].
תרגילי מתיחה - חלק מהאנשים עם פלטפוס סובלים גם מגיד אכילס קצר. תרגילים למתיחת גיד זה עשויים לעזור[6].
פיזיותרפיה – כף רגל שטוחה עלולה להוביל לפציעות אצל אנשים שרצים. באמצעות טיפולי פיזיותרפיה ניתן לשפר את הצורה ואת הטכניקה של הריצה, ולהפחית עומסים על כף הרגל[6].
שינוי אורח חיים - במקרים מסוימים יומלץ לרדת במשקל, לנוח, ליטול משככי כאבים ולשנות את הרגלי הפעילות היומית, כדי לשפר את התסמינים[5].
ניתוח פלטפוס
במידה ואפשרויות הטיפול השמרני לא הביאו לשיפור במצב ולהקלה על הכאב, ניתוח פלטפוס יכול להיות האפשרות הבאה שתוצע. מכיוון שישנן סיבות רבות ושונות לכאבים, ניתוח פלטפוס מסווג לפי הגורם המקורי לתסמינים. הניתוחי המקובלים היום הם הארכה של גיד אכילס קצר, ניקוי רקמה דלקתית של גיד שוקתי אחורי, החלפת גיד קשת פגום בגיד חדש, חיתוך והזזת עצמות לצורך בנייה מחודשת של הקשת[7].
מניעה
פלטפוס ברגל היא בעיה שאינה ניתנת למניעה. עם זאת במידה וקיימת אבחנה וישנם תסמינים שמפריעים לשגרת החיים, יש לטפל בבעיה בהתאם להמלצת הרופא/ה כדי למנוע את החמרה של המצב.
אתמול עשו לי דיקור במצח בלחי בראש והכול אצלי נסגר והתכווץ שרירים בגלל טראומה מטיפול שיניים ארבע שעות פה פתוח ועכשיו שעשו לי את הטיפול זה גרם לכיווץ עוד יותר וקשה לי לראות הכול מטושטש ולוחץ במצח בכול האם זה ריאקציה וכמה זמן יקח לעבור ואך אדע אם נגרם נזק זה נהיה לי המצב אחרי הדיקור אני מפחדת
היי מיטל.. החשש ברור ובטח אחרי ארוע אינטנסיבי וטראומטי כהליך של 4 שעות עם פה פתוח. במצבים שכאלו יכול להיווצר מצב של כיווץ וספאזם חזקים בשרירים הפנים והלסת שגורם לכאב וחוסר יכולת לפתוח את הפה. דיקור במקרים כאלו יכול להקל ולהרגיע וטוב שעשית. אינני יודע בדיוק מה נעשה ולכן קשה לי להתייחס אך בהנחה שהטיפול היה תקין, ארגיע ואגיד שדיקור כטיפול נחשב לעדין מאוד ואינו יכול ממש להחמיר את המצב. לעיתים יש "ריאקציה" שנובעת מגירוי נוסף בפנים אחרי הארוע ואז יש מעין כיווץ נוסף. זה משהו שאמור לעבור ולהירגע בכל מקרה, גם אם מגיע כסוג של ריאקציה. אני ממליץ בכל מקרה לעדכן את המטפל/ת במצבך ולשמוע מה הם אומרים. הבנה של התהליך ואיך הם רואים אותו לעיתים מרגיעה ומאפשרת התמודדות טובה יותר.
הוסף תגובה
תודה על המענה
מיטל26/05/2026 | 15:00
זה פשוט החמיר את הכיווץ שרירים וכרגע אני קשה לי לראות ואני מפחדת הוא עשה לי את המחט במצח וליד העיניים הלחי הראש ואני מרגישה ריאקציה חריפה הפחד שלי שזה לא יעבור מה שעשה לי נהיה לי הראייה חמורה יותר ממה שהיה לי מהמצב של השרירים אחרי הדיקור אני מקווה שזה יעבור ואין נזק בלתי הליך ועוד שאלה בינואר עשו לי כבר דיקור יבש בפנים זה גם החמיר עכשיו פשוט יותר אני עושה טיפולים של דיקור וגלי הלם במרפאת כאב תודה יום טוב
היי :) הבנתי קודם שאת שואלת לגבי דיקור סיני - על בסיס זה עניתי. אם הדיקור שביצעת הוא דיקור יבש אז אני לא יודע להגיד כיוון שאיני עוסק בזה -זה לא חלק מהדיקור הסיני וחשוב להתייעץ עם המטפל / פזיותרפיסט שעשה את זה. אם הראיה מטושטשת, כאמור, אני לא מכיר תופעה כזו שקורית עקב דיקור סיני אבל כמובן שכיוון שמדובר בראיה - חשוב לפנות ולהתייעץ, כנ"ל לגבי החמרת הספאזם. יכול להיות שהחמרת הספאזם היא דווקא חלק "חיובי" בתהליך ומהווה באמת סוג של ריאקציה אבל בשביל להבין שזה אכן כך ובאם לא - לטפל במצב החדש - חשוב לפנות למי שביצע את הטיפול כמו גם לרופא ולבדוק. האם ביצעת דיקור סיני או דיקור יבש?
בשמחה. כך או כך חשוב לפנות למטפל ולרופא רק כדי להבין מהו התהליך כפי שהם רואים אותו ולהבין האם התסמינים שאת מציגה הם חלק ממנו ובאם לא.. מה ניתן לעושת כדי להקל.
הוסף תגובה
תודה
מיטל27/05/2026 | 06:17
אני הולכת לסיים את הדיקור זה החמיר את ההתכווצויות נסגר לי ממש השרירים אני אעשה רק גלי הלם תודה
שלום, עשיתי דיקור לטיפול פוריות לפני החזרה ביום רביעי 31.12 ב2.1 בבוקר הרגשתי סחרחורת בקימה כנל 3.1 היום 4.1 נשכבתי על הרימפה כששיחקתי עם הילד ושוב הייתה סחרחורת זה בעיקר בשכיבה ובקימה, לא מבינה מה קורה פה
הייי.. קשה קצת להגיד בדיוק על מה מדובר וכמובן שכדאי להתייעץ גם עם רופא. ארגיע ואגיד שלא נשמע שיש לזה קשה לטיפול שעשית בדיקור אך כמובן שבכל מצב שכזה חשוב גם לבדוק עם המדקר/ת ולו רק כדי אולי לשלב עוד טיפולים לחיזוק באם צריך. סביב הליכים כמו החזרות יש לפעמים כמה ימים בהם הגוף קצת יותר חדש. מעבר לנפילת מתח שיכולה להיות או מזג האוויר הקר שמעמיס, עצם התהליך, השימוש בהורמונים סביבו (אם היה) וכו' יכולים להתיש. הייתי ממליץ ראשית להתייעץ עם הרופא/ה אצלו/ה את מטופלת כדי לעדכן על המצב ולשמוע מהם. מעבר לכך להתייעץ עם המטפל/ת ולעדכן. יתכן וטיפול נוסף יכול לסייע ולהחזיר את האיזון או - יתכן ותקבלי המלצות לתזונה ופעילות שיעזרו לך להתחזק.
שלום מה ההבדלים בין דיקור סיני ליפני? הן מבחינת האבחון? מה מאבחן יותר טוב? והן מבחינת הטיפול? ומה מהם מתאים יותר לבעיה של עמו"ש צווארי עם הקרנה וכאב בשכמה ובכתף ובזרוע שמאל? (נראה כמו כאב עצבי). ומה מהם יותר מתאים לשחרור שרירים נוקשים ותפוסים? קשור כנראה לבעיה בעמו"ש צווארי. תודה רבה
היי ארז :) דיקור הוא כלי בו מכניסים מחטים דקות לנקודות שונות בגוף להן יש השפעה רפואית עפ"י אותו המודל הרפואי. מה שהופך את הדיקור ל"סיני" או "יפני" הוא בדיוק זה - ההפעלה שלו עפ"י מודל רפואי מסויים שמדבר על מיקום הנקודה, תפקודה, איך צריך לדקור אותה ומתי. המודל עצמו דיי דומה בבסיס אך כן קיימים מבחינת האיבחון והטיפול הבדלים. איני עוסק ברפואה יפנית אז לא אוכל לפרט יותר מידי אך מהכרותי קיים דגש ברפואה היפנית על אבחנת בטן. איבחון זה קיים גם ברפואה הסינית אך הוא שונה מעט. מבחינת מי מאבחן יותר טוב - כאן אין עדיפות לגישה אלא יותר למטפל ולנסיון שלו. כנ"ל לגבי טיפול ותוצאותיו. ספציפית לגבי הבעיה שפירטת, אני עוסק הרבה בטיפול בכאב ולכן אגיד שמנסיוני חשוב לשלב כלי טיפול עבור בעיה זו ולהוסיף גם תרגילים ותנועה. פחות משנה אם זה סיני או יפני כאמור, זה תלוי מטפל, אבל חשוב לעבוד גם עם הדיקור וגם עם כלים אחרים. אם יפני אז שיאצו ואם סיני אז טווינא למשל. תוכל לקרוא קצת על כלי הטיפול הסינים וצורת האיבחון באתר שלי כאן - www.tomtcm.com
יצא לי בדיקה ביתית חיובי להריון, אני נמצאת ביום ה32 למחזור (מאז הווסת האחרונה). טמפרטורת חום השחר שלי הייתה 36.89 מעלות ברוב השלב הלוטאלי, ואז ביומיים האחרונים היא ירדה ל36.73 ו36.68. בדרך כלל כשיש ירידה זה מעיד על רמות נמוכות של פרוגסטרון (שעות המדידה של הטמפרטורה הנמוכה יותר הייתה גם מוקדמת יותר). האם יש סיבה לחשש מבחינת תקינות ההריון?
הייי :) ראשית אפתח ואומר שבדיקת חום השחר, למרות שיכולה לתת מידע ומומלצת במהלך טיפולים (סינים למשל) ככלי מעקב, היא אינה בדיקה מאוד מדוייקת ויכולה להיות מושפעת מהמון גורמים וסיבות (למשל שעת מדידה אחרת כפי שרשמת). לכן, למרות המתח והרצון כבר לקבל תשובה, הדבר הבטוח ביותר הוא להמתין לבדיקת הדם. אוסיף ואגיד שירידה בטמפ' לא בהכרח מראה על איזו בעיה או עניין גם אם המדידה עצמה הייתה מדויקת (אם כן הייתה באותן השעות ובדיוק באותו המצב). חום השחר יעיל בעיקר בהוספת ידע על המחזור כולו לאורך זמן. מאחל הרבה הצלחה! לעוד מידע על "חום שחר" מוזמנת להכנס לאתר שלי - www.tomtcm.com
שלום. עשיתי היום דיקור בפעם הראשונה. לאחר הוצאת המחטים, ירד דם באיזור של כמה מהדקירות . המדקר ניקה עם פד ואכוהול. האם זה מסוכן? יכול להתפתח ככה זיהום? יש לציין שטרום הטיפול לא בוצע חיטוי. מה הם התסמינים שעלי לשים לב למקרה שיתפתח זיהום? והאם זה מקובל שיהיה דם בנקודות הדיקור?
היי עדי. ראשית ארגיע ואומר שכן - הגיוני בהחלט שלפעמים יהיה דימום קל מחלק מהנקודות. המחט נכנסת אל תוך הגןף ולמרות שהיא דקה מאוד ועדינה מאוד, לפעמים יש פגיעה בכלי דם קטן ויכולה להיות טיפת דם אחת או שתיים. נשמע שהמטפל שלך ניהל את המצב בצורה נכונה והפעיל מעט לחץ עם צמר גפן על האיזור (אין צורך להשתמש באלכוהול בהכרח). לגבי חיטוי לפני, עקרונית נהוג לחטא אם האיזור עם מעט אלכוהול לפני הדיקור אך אני יודע שמטפלים רבים היום לא נוהגים כך כיוון שנמצא שהעניין לא באמת נחוץ. אני משער שאותו מטפל נוהג כך מהסיבה הזו. הסיכון לזיהום במקום הדיקור הוא אפסי. הופעה של דם לא מעידה עליו או קשורה אליו כך שמהבחינה הזו את יכולה להיות רגועה. אני כן מציע שבכל שאלה, ובטח בכאלו שעולות לך ומטרידות אותך, תפני ותבקשי לשוחח עם המטפל שלך. התפקיד שלו הוא להתוות את תהליך הטיפול וללוות אותך בצורה בטוחה בתוכו - אני בטוח שהוא ישמח לענות על חששות אלו ולהפיג אותם. בהצלחה ותרגישי טוב!