בין קריירה למשפחה, בין משימות לחברים/ות- האיזון בין עבודה לחיים הפך קריטי מתמיד. אילו נזקים בריאותיים ונפשיים עלולים להיווצר כשאין אותו, ואילו כלים פרקטיים יכולים לעזור לשמור על שגרה בריאה ומאוזנת גם בתקופות עמוסות ומאתגרות? התשובות בכתבה
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 06/07/2025
3 דקות קריאה
אחרי שבועיים של מלחמה, רבים ורבות מאתנו חזרו לשגרה מלאה, אך עומס העבודה שהצטבר משתלט לעיתים על החיים האישיים ומקשה למצוא שלווה. איך אפשר להחזיר שליטה ולשמור על חיים מאוזנים ובריאים, גם כשנדמה שהכל רץ מהר? הנה כמה עקרונות פשוטים וישימים שכדאי לאמץ, בעיקר בתקופות לחוצות.
צילום: depositphotos
מה זה איזון בין עבודה לחיים?
איזון בין עבודה לחיים משמעו שילוב בין דרישות העבודה לבין החיים האישיים, באופן שמונע שחיקה ומאפשר הרמוניה. איזון כזה מעניק תחושת שליטה, אושר פנימי, יעילות מוגברת, פחות ימי מחלה, ושביעות רצון כללית. לעומת זאת, חוסר איזון בין עבודה לחיים עלול להתבטא בתחושת לחץ מתמדת, רצון להספיק הכל במהירות, והשתלטות של העבודה על תחומים נוספים בחיים[1].
למה חשוב לשמור על איזון בין עבודה לחיים?
חוסר איזון מתמשך יוצר עומס רגשי ופיזי שעלול להוביל לשחיקה, חרדה ואף דיכאון. בנוסף, הוא עלול להזיק לבריאות הגופנית שלנו. בין הסיכונים המרכזיים[2]:
היחלשות מערכת החיסון בעקבות חשיפה לרמות גבוהות וממושכות של קורטיזול (הורמון הסטרס).
כמה עובדות מעניינות על איזון בין עבודה לחיים
אנשים שעובדים יותר מ‑55שעות עבודה בשבוע נמצאים בסיכון מוגבר פי 1.66 לדיכאון ופי 1.74 לחרדה[3].
בשנת 2016 נגרמו כ-398,000 מקרי מוות משבץ מוחי וכ-347,000 מקרי מוות כתוצאה ממחלת לב איסכמית, עקב עומס עבודה חריג[4].
לאחר מגפת הקורונה נרשמה עלייה בשחיקה ובקשיים הנפשיים אצל עובדים/ות. ועבודה היברידית הגבירה את הקושי להתנתק מהעבודה ולשמור על גבולות[5].
מחקרים מצביעים על כך שאיזון בין עבודה לחיים משפר פרודוקטיביות, מעלה את רווחת העובדים, ומפחית אבטלה סמויה ושיעורי עזיבה[6].
כך תתמודדו עם חוסר איזון בין עבודה לחיים
אל תחפשו איזון מוחלט -איזון מוחלט וקבוע הוא מצב כמעט בלתי אפשרי, מאחר שעומסי העבודה משתנים לאורך הזמן. לכן חשוב לגלות גמישות מחשבתית - בתקופות אינטנסיביות מותר להתמסר לעבודה, ובתקופות רגועות יותר, להקדיש יותר זמן איכות לעצמכם/ן. לצד זאת, חשוב לשלב הפסקות יזומות כדי לשמור על איכות חיים וביצועים טובים לאורך זמן[7]. השתיקו התראותאו הסירו אפליקציות עבודה מחוץ לשעות העבודה - פעולה פשוטה זו יוצרת גבול ברור בין זמן העבודה לזמן הפרטי, ומאפשרת להירגע מבלי להיות בדריכות מתמדת. הודיעו מראש למקום העבודה שאינכם זמינים, והשתיקו התראות של מיילים וקבוצות וואטסאפ. כך תחושת השליטה שלכם מתחזקת, ונמנעת שחיקה לאורך זמן[8]. אמרו לא - היכולת להגיד לא בצורה אסרטיבית היא מיומנות חיונית לשמירה על איזון. למדו להציב גבולות, ואם משימות אינן משרתות את סדרי העדיפויות שלכם/ן, סרבו בנימוס. זה מפחית עומס מיותר ומאפשר להתמקד במה שחשוב באמת בעבודה ובחיים האישיים.[9] בלי רגשות אשמה -כאמור, לא תמיד ניתן להגיע לאיזון מושלם בין עבודה לחיים. גם אם לא הצלחתם/ן להגיע לאיזון, זה לגמרי טבעי להשקיע יותר בעבודה או במשפחה בזמן מסוים בחיים. זכרו שזהו תהליך טבעי וזמני, ולא כישלון[10]. לקבוע שעות עבודה ברורות ולהיצמד אליהן - גם אם זה נשמע פשוט, בפועל רבים מתקשים בכך, בעיקר בעידן של עבודה מהבית. הגדרת גבולות ברורים כמו הפסקת מענה למיילים לאחר שעה מסוימת או הימנעות מפגישות בשעות הערב, יוצרת הפרדה אמתית בין שעות העבודה לשעות הפנאי. זהו צעד קטן עם השפעה גדולה לטווח הארוך[11].
הזמן הפרטי שלנו חשוב לא פחות מזמן העבודה. איזון בריא בין עבודה לחיים חיוני לבריאות, לרווחה ולאיכות החיים שלנו. צעדים קטנים ויזומים יכולים לשנות את התמונה ולעזור לנו לזכור להשקיע גם בעצמנו, במשפחה ובחברים.
המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.