נקע, המכונה גם פריקה או פריקת מפרק, הוא מצב בו שתי עצמות בעלות מפרק משותף נפרדות. מדובר בפציעה שעלולה להיות כואבת מאוד ועלולה לעוות זמנית את המפרק. המיקומים הנפוצים ביותר לנקע הם פריקת כתף, נקע בקרסול, נקע במרפק ופריקת אצבעות, אך פריקה יכולה להתרחש גם במרפקים כגון ברכיים וירכיים. נקע בדרך כלל נוצר בעקבות נפילה, מכה, לפעמים גם בעקבות ספורט או עיסוק בעבודה פיזית[1].
כאב גדול, במיוחד כשמזיזים את המפרק או כשמעמיסים עליו משקל.
הגבלה בתנועה.
אזור נפוח ועם שטפי דם.
המפרק לא במקומו, ישנו עיוות באזור.
סיבות וגורמי סיכון
הפעלה של כוח חזק מדי על מפרק עלול להזיז עצם ממקומה ולגרום לנקע. הסיבות השכיחות ביותר הן[2]:
תאונות דרכים.
פציעות ספורט.
נפילה.
כל אחד נמצא בסיכון לנקע, אבל הקבוצות הבאות נמצאות בסיכון גבוה יותר[2]:
שחקני ספורט מגע.
בני 65 ומעלה.
בעלי תסמונות אהלרס-דנלוס או הסובלים ממצב בריאותי אחר שמחליש רקמות חיבור (כולל רצועות, גידים או שרירים) באזור המפרקים.
אבחון ובדיקות
עם ההגעה למרפאה או לבית החולים, האזור הפגוע ייבדק על ידי רופא/ה מתחום האורתופדיה. המטרה בבדיקה היא לבחון את זרימת הדם לאזור, עיוות באזור והאם העור נפגע גם הוא. במידה וקיים חשש לשבר או לנקע, יהיה צורך בצילום רנטגן. לעיתים, ייתכן שתידרש בדיקת הדמיה אחרת כגון MRI. מטרתן של בדיקות אלו הן לאפשר לראות בדיוק מה קורה במפרק או בעצמות המעורבים בפריקה[5].
קריעה של השרירים, הרצועות והגידים המחזקים את מפרק.
נזק לעצב או לכלי דם במפרק או סביבו.
נטייה לפריקות חוזרות, במיוחד אם הפציעה חמורה.
רצועות או גידים שנמתחו או נקרעו או עצבים או כלי דם שנפגעו סביב המפרק עלולים להזדקק לתיקון באמצעות הליך כירורגי.
טיפולים ותרופות
נקע מצריך טיפול רפואי מידי כדי להחזיר את העצמות למקומן הנכון.במידה וקיים חשש לנקע, יש לפעול בדרכים הבאות[6]:
אין לדחות טיפול רפואי. יש לגשת לקבלת עזרה רפואית מיד.
אין להזיז את המפרק. עד קבלת עזרה, יש לקבע את המפרק הפגוע. לא לנסות להזיז את המפרק או לנסות להחזיר אותו בחזרה למקומו. זה יכול לפגוע במפרק ובשרירים הסובבים אותו, כמו גם ברצועות, בעצבים או בכלי דם.
מומלץ לשים קרח על המפרק הפגוע. זה יכול לעזור להפחית את הנפיחות ולהקל על דימום פנימי והצטברות נוזלים בתוך ומסביב למפרק הפגוע.
הטיפול בנקע תלוי במיקום המפרק ובחומרת הפציעה.הטיפול הראשוני כרוך במנוחה, קומפרסים של קרח, לחיצה קלה והרמה. לפעמים, המפרק שיצא יכול לחזור למקומו באופן טבעי לאחר טיפול זה. אם זה לא קורה, ישנם מספר טיפולים שאורתופדי/ת עושים בהם שימוש[1]:
החזרת המפרק – ניסיון להחזיר את המפרק בחזרה למקומו. לצורך ביצוע פעולה זו יינתן למטופל/ת חומר הרגעה או הרדמה, כדי להרגיש נינוחים וכדי לאפשר לשרירים ליד המפרק להיות רפויים.
אימוביליזציה– במידה והחזרת העצמות למקומן במפרק צלחה, סביר להניח שיינתן סד או מתלה למשך מספר שבועות כדי למנוע תזוזה של המפרק למשך תקופה.
ניתוח – במקרים מסוימים יש צורך בניתוח כי לא ניתן להחזיר את העצמות שיצאו בחזרה למיקומן. מצב זה אופייני למקרים בהם יש פגיעה של כלי דם, עצבים או רצועות הקרובים לנקע. ניתוח יכול להיות אופציה גם במקרים של פריקות מרובות, במיוחד בכתף.
במרבית המקרים החלמה מלאה מנקע לוקחת מספר שבועות. עם זאת, במפרקים מסוימים כגון ירכיים, התאוששות מלאה עלולה להימשך מספר חודשים. זמן ריפוי ארוך יותר גם צפוי במקרים בהם כלי דם או עצבים נפגעו בנקע[1].
מניעה
נקיטת הפעולות הבאות עשויה לצמצם את הסיכוי ואף למנוע נקע[7]:
• צרו סביבה בטוחה סביב הבית.
• הימנעו ממצבים שמעלים סיכון לנפילות כגון עמידה על כיסאות, משטחים או חפצים לא יציבים אחרים.
• הסירו שטיחים מחליקים, במיוחד בקרב מבוגרים.
• לבשו ציוד מגן בעת השתתפות בספורט מגע.
• שמרו על ערכת עזרה ראשונה בהישג יד.
• הרימו כבלי חשמל מהרצפה.
• השתמש במעקה כשאתם עולים או יורדים במדרגות.
• השתמשו בשטיחון נגד החלקה בתחתית האמבטיות ואל תשתמשו בשמני רחצה.
אתמול עשו לי דיקור במצח בלחי בראש והכול אצלי נסגר והתכווץ שרירים בגלל טראומה מטיפול שיניים ארבע שעות פה פתוח ועכשיו שעשו לי את הטיפול זה גרם לכיווץ עוד יותר וקשה לי לראות הכול מטושטש ולוחץ במצח בכול האם זה ריאקציה וכמה זמן יקח לעבור ואך אדע אם נגרם נזק זה נהיה לי המצב אחרי הדיקור אני מפחדת
היי מיטל.. החשש ברור ובטח אחרי ארוע אינטנסיבי וטראומטי כהליך של 4 שעות עם פה פתוח.
במצבים שכאלו יכול להיווצר מצב של כיווץ וספאזם חזקים בשרירים הפנים והלסת שגורם לכאב וחוסר יכולת לפתוח את הפה. דיקור במקרים כאלו יכול להקל ולהרגיע וטוב שעשית. אינני יודע בדיוק מה נעשה ולכן קשה לי להתייחס אך בהנחה שהטיפול היה תקין, ארגיע ואגיד שדיקור כטיפול נחשב לעדין מאוד ואינו יכול ממש להחמיר את המצב. לעיתים יש "ריאקציה" שנובעת מגירוי נוסף בפנים אחרי הארוע ואז יש מעין כיווץ נוסף. זה משהו שאמור לעבור ולהירגע בכל מקרה, גם אם מגיע כסוג של ריאקציה. אני ממליץ בכל מקרה לעדכן את המטפל/ת במצבך ולשמוע מה הם אומרים. הבנה של התהליך ואיך הם רואים אותו לעיתים מרגיעה ומאפשרת התמודדות טובה יותר.
הוסף תגובה
תודה על המענה
מיטל26/05/2026 | 15:00
זה פשוט החמיר את הכיווץ שרירים וכרגע אני קשה לי לראות ואני מפחדת הוא עשה לי את המחט במצח וליד העיניים הלחי הראש ואני מרגישה ריאקציה חריפה הפחד שלי שזה לא יעבור מה שעשה לי נהיה לי הראייה חמורה יותר ממה שהיה לי מהמצב של השרירים אחרי הדיקור אני מקווה שזה יעבור ואין נזק בלתי הליך ועוד שאלה בינואר עשו לי כבר דיקור יבש בפנים זה גם החמיר עכשיו פשוט יותר אני עושה טיפולים של דיקור וגלי הלם במרפאת כאב תודה יום טוב
היי :) הבנתי קודם שאת שואלת לגבי דיקור סיני - על בסיס זה עניתי. אם הדיקור שביצעת הוא דיקור יבש אז אני לא יודע להגיד כיוון שאיני עוסק בזה -זה לא חלק מהדיקור הסיני וחשוב להתייעץ עם המטפל / פזיותרפיסט שעשה את זה.
אם הראיה מטושטשת, כאמור, אני לא מכיר תופעה כזו שקורית עקב דיקור סיני אבל כמובן שכיוון שמדובר בראיה - חשוב לפנות ולהתייעץ, כנ"ל לגבי החמרת הספאזם. יכול להיות שהחמרת הספאזם היא דווקא חלק "חיובי" בתהליך ומהווה באמת סוג של ריאקציה אבל בשביל להבין שזה אכן כך ובאם לא - לטפל במצב החדש - חשוב לפנות למי שביצע את הטיפול כמו גם לרופא ולבדוק.
האם ביצעת דיקור סיני או דיקור יבש?
בשמחה. כך או כך חשוב לפנות למטפל ולרופא רק כדי להבין מהו התהליך כפי שהם רואים אותו ולהבין האם התסמינים שאת מציגה הם חלק ממנו ובאם לא.. מה ניתן לעושת כדי להקל.
הוסף תגובה
תודה
מיטל27/05/2026 | 06:17
אני הולכת לסיים את הדיקור זה החמיר את ההתכווצויות נסגר לי ממש השרירים אני אעשה רק גלי הלם תודה
שלום,
עשיתי דיקור לטיפול פוריות לפני החזרה ביום רביעי 31.12
ב2.1 בבוקר הרגשתי סחרחורת בקימה
כנל 3.1
היום 4.1 נשכבתי על הרימפה כששיחקתי עם הילד ושוב הייתה סחרחורת
זה בעיקר בשכיבה ובקימה, לא מבינה מה קורה פה
הייי.. קשה קצת להגיד בדיוק על מה מדובר וכמובן שכדאי להתייעץ גם עם רופא.
ארגיע ואגיד שלא נשמע שיש לזה קשה לטיפול שעשית בדיקור אך כמובן שבכל מצב שכזה חשוב גם לבדוק עם המדקר/ת ולו רק כדי אולי לשלב עוד טיפולים לחיזוק באם צריך.
סביב הליכים כמו החזרות יש לפעמים כמה ימים בהם הגוף קצת יותר חדש.
מעבר לנפילת מתח שיכולה להיות או מזג האוויר הקר שמעמיס, עצם התהליך, השימוש בהורמונים סביבו (אם היה) וכו' יכולים להתיש.
הייתי ממליץ ראשית להתייעץ עם הרופא/ה אצלו/ה את מטופלת כדי לעדכן על המצב ולשמוע מהם.
מעבר לכך להתייעץ עם המטפל/ת ולעדכן. יתכן וטיפול נוסף יכול לסייע ולהחזיר את האיזון או - יתכן ותקבלי המלצות לתזונה ופעילות שיעזרו לך להתחזק.
שלום
מה ההבדלים בין דיקור סיני ליפני?
הן מבחינת האבחון? מה מאבחן יותר טוב?
והן מבחינת הטיפול?
ומה מהם מתאים יותר לבעיה של עמו"ש צווארי עם הקרנה וכאב בשכמה ובכתף ובזרוע שמאל? (נראה כמו כאב עצבי).
ומה מהם יותר מתאים לשחרור שרירים נוקשים ותפוסים? קשור כנראה לבעיה בעמו"ש צווארי.
תודה רבה
היי ארז :)
דיקור הוא כלי בו מכניסים מחטים דקות לנקודות שונות בגוף להן יש השפעה רפואית עפ"י אותו המודל הרפואי. מה שהופך את הדיקור ל"סיני" או "יפני" הוא בדיוק זה - ההפעלה שלו עפ"י מודל רפואי מסויים שמדבר על מיקום הנקודה, תפקודה, איך צריך לדקור אותה ומתי.
המודל עצמו דיי דומה בבסיס אך כן קיימים מבחינת האיבחון והטיפול הבדלים.
איני עוסק ברפואה יפנית אז לא אוכל לפרט יותר מידי אך מהכרותי קיים דגש ברפואה היפנית על אבחנת בטן. איבחון זה קיים גם ברפואה הסינית אך הוא שונה מעט.
מבחינת מי מאבחן יותר טוב - כאן אין עדיפות לגישה אלא יותר למטפל ולנסיון שלו. כנ"ל לגבי טיפול ותוצאותיו.
ספציפית לגבי הבעיה שפירטת, אני עוסק הרבה בטיפול בכאב ולכן אגיד שמנסיוני חשוב לשלב כלי טיפול עבור בעיה זו ולהוסיף גם תרגילים ותנועה.
פחות משנה אם זה סיני או יפני כאמור, זה תלוי מטפל, אבל חשוב לעבוד גם עם הדיקור וגם עם כלים אחרים. אם יפני אז שיאצו ואם סיני אז טווינא למשל.
תוכל לקרוא קצת על כלי הטיפול הסינים וצורת האיבחון באתר שלי כאן - www.tomtcm.com
יצא לי בדיקה ביתית חיובי להריון, אני נמצאת ביום ה32 למחזור (מאז הווסת האחרונה). טמפרטורת חום השחר שלי הייתה 36.89 מעלות ברוב השלב הלוטאלי, ואז ביומיים האחרונים היא ירדה ל36.73 ו36.68. בדרך כלל כשיש ירידה זה מעיד על רמות נמוכות של פרוגסטרון (שעות המדידה של הטמפרטורה הנמוכה יותר הייתה גם מוקדמת יותר). האם יש סיבה לחשש מבחינת תקינות ההריון?
הייי :)
ראשית אפתח ואומר שבדיקת חום השחר, למרות שיכולה לתת מידע ומומלצת במהלך טיפולים (סינים למשל) ככלי מעקב, היא אינה בדיקה מאוד מדוייקת ויכולה להיות מושפעת מהמון גורמים וסיבות (למשל שעת מדידה אחרת כפי שרשמת). לכן, למרות המתח והרצון כבר לקבל תשובה, הדבר הבטוח ביותר הוא להמתין לבדיקת הדם.
אוסיף ואגיד שירידה בטמפ' לא בהכרח מראה על איזו בעיה או עניין גם אם המדידה עצמה הייתה מדויקת (אם כן הייתה באותן השעות ובדיוק באותו המצב). חום השחר יעיל בעיקר בהוספת ידע על המחזור כולו לאורך זמן.
מאחל הרבה הצלחה!
לעוד מידע על "חום שחר" מוזמנת להכנס לאתר שלי - www.tomtcm.com
שלום. עשיתי היום דיקור בפעם הראשונה. לאחר הוצאת המחטים, ירד דם באיזור של כמה מהדקירות . המדקר ניקה עם פד ואכוהול. האם זה מסוכן? יכול להתפתח ככה זיהום? יש לציין שטרום הטיפול לא בוצע חיטוי. מה הם התסמינים שעלי לשים לב למקרה שיתפתח זיהום? והאם זה מקובל שיהיה דם בנקודות הדיקור?
היי עדי. ראשית ארגיע ואומר שכן - הגיוני בהחלט שלפעמים יהיה דימום קל מחלק מהנקודות.
המחט נכנסת אל תוך הגןף ולמרות שהיא דקה מאוד ועדינה מאוד, לפעמים יש פגיעה בכלי דם קטן ויכולה להיות טיפת דם אחת או שתיים.
נשמע שהמטפל שלך ניהל את המצב בצורה נכונה והפעיל מעט לחץ עם צמר גפן על האיזור (אין צורך להשתמש באלכוהול בהכרח).
לגבי חיטוי לפני, עקרונית נהוג לחטא אם האיזור עם מעט אלכוהול לפני הדיקור אך אני יודע שמטפלים רבים היום לא נוהגים כך כיוון שנמצא שהעניין לא באמת נחוץ. אני משער שאותו מטפל נוהג כך מהסיבה הזו.
הסיכון לזיהום במקום הדיקור הוא אפסי. הופעה של דם לא מעידה עליו או קשורה אליו כך שמהבחינה הזו את יכולה להיות רגועה.
אני כן מציע שבכל שאלה, ובטח בכאלו שעולות לך ומטרידות אותך, תפני ותבקשי לשוחח עם המטפל שלך. התפקיד שלו הוא להתוות את תהליך הטיפול וללוות אותך בצורה בטוחה בתוכו - אני בטוח שהוא ישמח לענות על חששות אלו ולהפיג אותם.
בהצלחה ותרגישי טוב!