בדיקת שקיעת דם (ESR, Erythrocyte Sedimentation Rate)
שקיעת דם היא בדיקה שבודקת את מידת שקיעת תאי הדם האדומים בשעה.
הבדיקה נמדדת במילימטרים ונמצאת בהתאמה מסוימת עם מצבים שמגדילים את תכולת החלבונים בדם כגון זיהום, דלקת או גידולים. שקיעת הדם נחשבת לאחד ממדדי הדלקת הנבדקים באופן שגרתי בבדיקות דם. מדדי דלקת נוספים הם: מספר הלויקוציטים בדם, CRP, רמת הברזל בדם, רמת הטסיות בדם.
אוכלוסיות בסיכון
במצבים הבאים לא ניתן לבצע את בדיקת שקיעת דם או שהיא לא ניתן יהיה להפיק ממנה מידע משמעותי:
- בעת הריון
- אנמיה
- בזמן מחזור
- באנשים מבוגרים
- עד חודש לאחר ניתוח
מחלות קשורות
מחלות ריאומטולוגיות, מחלות אוטו-אימוניות, דלקת עורקי הרקה (Temporal Arteritis), זיהום, גידולים, בטן חריפה.
מתי עושים את הבדיקה?
- אבחון של דלקת או זיהום
- חיפוש אחר רמזים להתפתחות גרורות בחולים עם סרטן ידוע
- הערכת התקדמות מחלה הגורמת לשקיעה מוגברת (החמרה או הקלה)
- הערכה של תגובת מחלה שגרמה לשקיעה מוגברת לטיפול
איך להתכונן לבדיקה?
אין צורך בהכנה מיוחדת
אופן ביצוע הבדיקה
בדיקת שקיעת דם מבוצעת ככל בדיקת דם. קריאת התוצאה נעשית ע"י מדידת ההפרש בין מפלס הדם למפלס המשקע תוך שעה מרגע העמדת המבחנה.
אחרי הבדיקה
ללא דגשים מיוחדים
פענוח תוצאות
בדיקת שקיעת דם היא בעלת רגישות מוגבלת. משמעות הדבר היא שהשקיעה יכולה להיות תקינה, למרות קיומה של מחלה. כמו כן, היא בעלת סגוליות מוגבלת.
משמעות הדבר היא שהשקיעה יכולה להיות לא תקינה במגוון רחב של מצבים, החל ממצבים פשוטים וחסרי משמעות וכלה במצבים מסוכנים.
לא ניתן להבדיל בין מצבים אלה על סמך שקיעת דם בלבד, ולכן יש לקחת בחשבון את התלונות, מחלות הרקע, הבדיקה הגופנית ותוצאות של בדיקות נוספות על מנת להגיע לאבחנה.
ערכים תקינים של שקיעת דם (משתנים מעט בין המעבדות):
גברים: 0-15 מ"מ/שעה
נשים: 0-20 מ"מ/שעה
ילדים: 0-10 מ"מ/שעה
ילודים: 0-2 מ"מ/שעה
שקיעת דם מעבר לערכים אלה נחשבת לשקיעה מוגברת.
שקיעת דם מוגברת יכולה להיגרם מהמצבים הבאים:
מחלה אוטו-אימונית או ריאומטולוגית (מחלה שבה הגוף תוקף חלק מעצמו). במחלות אלה נגרמת דלקת בחלקים מסוימים של הגוף. דוגמה למחלות אלה הן לופוס (זאבת) ודלקת פרקים ריאומטית (RA). מחלה המתאפיינת בשקיעה גבוהה במיוחד הינה דלקת של עורקי הרקה (Temporal Arteritis) המופיעה באנשים מבוגרים ומתבטאת בכאבי ראש עזים.
זיהום, כגון דלקת ריאות או זיהום בדרכי השתן.
מחלה בטנית המתאפיינת בדלקת, כגון דלקת של התוספתן (אפנדיציטיס) רעלת הריון (סיבוך הריוני המתבטא בעליית לחץ דם ותופעות נוספות)
גידולים שונים
בעיות טכניות בבדיקה, דוגמת טמפרטורת חדר גבוהה
בלקיחת תרופות מסוימות
עד חודש לאחר ניתוח
לאחר לידה
בגיל מבוגר
שקיעת דם בערכים נמוכים יכולה גם להופיע במצבים הבאים:
סוכר גבוה בדם
פוליציטמיה
אנמיה חרמשית
מחלת כבד
אי ספיקת לב
המאמר נכתב על ידי ד"ר שי אופיר
רמת סיכון:
אין נתוניםשאלות ותשובות
- אני בן 32. מאז שישנתי על המיטה של אחי התחילו לי גירודים בכל הגוף והופיעו נקודות אדומות ממש קטנות ומעט מוגלתיות. אחי כבר סובל מזה כמה חודשים. רציתי לשאול אם זה עובר לבד, או שצריך להשתמש במשהו?
- בעלי בן 59 חולה סוכרת, לא ממש מאוזנת. לפני כשנתיים חלה בווסקוליטיס במעי הדק, שאובחן בבדיקת צנתור של כלי הדם. כבר זמן רב הוא מתקשה להגיע לזקפה, עובדה שאיתה קשה לו להשלים. בזמן האחרון הוא מתעקש לקחת ויאגרה. אני חוששת מאוד מן ההשפעה של כדור זה על בריאו
- אני בן 40 ומועסק בעבודה שדורשת עבודה מעט פיזית, עלייה על סולמות וכדומה. לפני כשבועיים התאמצתי כנראה יותר מידי, או שעשיתי תנועה לא נכונה, והתחלתי לסבול מכאבים בבסיס העורף ובשריר הטרפז הימני. הכאב חד יותר כשאני מזיז את הראש מעלה ומטה או ימינה ושמאלה. ב
- אני בן 50. במהלך טיול מאומץ במידה מתונה, לאחר עלייה ומחצית הירידה במדרון תלול אך לא ארוך (כ-200 מטרים), היתה לי בשריר הגדול ברגל ימין תחושה כאילו הוא איבד את תפקודו כמעט לחלוטין. את המשך המסלול עשיתי ללא כיפוף הרגל, כי כיפוף קטן כמעט הוביל לקריסה. גם
- האם נטילת פלוטין יכולה להשפיע על ערך שקיעת דם (ESR)? בבדיקת דם התקבלה התוצאה 52. האם יש סיבה לדאגה?
- אחותי בת 18. בעקבות בעיה גנטית משפחתית נעשו לה בדיקות דם לבדיקת קרישיות יתר. בבדיקות תפקודי הקרישה נמצאו ערכים גבוהים של Von Willebrand antigen. הערך בבדיקה הוא 294 וטווח ערכי הנורמה הוא 50 עד 160. מה אומרים הערכים הגבוהים? האם הם מעידים על קרישיות י
- מדוע טיפולי שיניים וניתוח לשתלים דנטלים יכולים לגרום לזיהום בחללי הלב או המסתמים הלבביים?
- רציתי לדעת מהם ערכי הנורמה של שקיעת דם (ESR) בהריון. בדר"כ הנורמה היא בין .0-20 האם 42 יחשב תקין בהריון ? יש לציין שאני בשבוע 12, תאומים. מטופלת ב 20 מ"ג פרדניזון בשל MCTD וב 40 קלקסאן בשל שלוש missed ab. 9/6
- אני בת 21. האם חייבים לקחת את האנטיביוטיקה שהרופא נותן לאחר עקירת שן בינה? האם אפשר לא לקחת? האם אי-לקיחת התרופה יכולה לגרום לבעיות?
- אני בת 69. לאחר החלפת ברך לפני 3 שנים, יש לי כאבים כל הזמן. הצילומים תקינים. במיפוי עצמות עלה חשד לדלקת זיהומית. עברתי אירוע מוחי קל שחלף, האורתופד שעשה את הניתוח טוען שהשתל בסדר, אבל הברך נפוחה עד כף הרגל. תרופות נגד כאבים ללא סטרואידים עלולות לגרום
מאמרים בנושא שקיעת דם

מאת: מערכת אינפומד 08/02/2004גלולות למניעת הריון מפחיתות את הסיכון לדלקת פרקים שגרונית לכתבה המלאה

מאת: מערכת אינפומד 20/01/2003תרופה חדשה לטיפול בדלקת פרקים שגרונית לכתבה המלאה



תשובת מומחה 




